Allt fler anmäler elbolag: ”Jag blev så irriterad”

Vann mot bolag men fick inte tillbaka pengarna

Uppdaterad 2022-10-04 | Publicerad 2022-10-03

Allmänna reklamationsnämnden har fått in betydligt fler anmälningar mot elbolag än vanligt.

Många anmälare är arga kunder vars elavtal har förlängts utan deras godkännande – med högre priser.

– Jag blev så irriterad. Mina räkningar hade fördubblats, säger Marie Stenquist, en av alla anmälare.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har haft en stor tillströmning av anmälningar mot elbolag, enligt en granskning av Sveriges Radio. Hittills i år har 274 anmälningar kommit in – mer än dubbelt så många jämfört med samma period förra året.

– Vi har fått in mer än tidigare när det gäller elleverans. Men nämnden har i många år hanterat tvister med elhandelsbolag. Det kan handla om flera olika saker, man kanske inte uppfattade priset, man kanske inte säker på om man har rätt säkring, det kan vara rätt mycket olika, säger Elin Envall, jurist på ARN.

Enligt Sveriges Radio handlar flera av anmälningarna om kunder som har fått sina elavtal förlängda med högre priser – utan att elbolaget har kommunicerat det på ett tydligt sätt.

Marie Stenquist har lämnat in ett klagomål efter att hennes elräkning dubblats.

”Finns lagar”

Elin Envall förklarar att det finns lagar som slår fast hur och när ett bolag måste höra av sig till en kund som har ett avtal som är på väg att löpa ut.

– Överlag kan man säga att det finns lagar som gäller när ett avtal går ut. Har man ett tidsbestämt avtal, då ska näringsidkaren skriftligen påminna konsumenten om att avtalet förlängs om man inte sägs upp. Ibland är avtalet tidsbundet och ibland tillsvidare.

Marie Stenquist från Karlskoga är en av alla som har lämnat in ett klagomål efter att hennes elavtal hos Stockholms elbolag gick över i ett nytt, dyrare avtal utan hennes vetskap.

Det hela började hösten 2021 när hon märkte att hennes elräkningar plötsligt var dubbelt så dyra som vanligt.

– Jag hoppade på det här avtalet 2020 och det funkade jättebra till en början. Men plötsligt upptäckte jag att räkningarna skenade iväg. Jag har inte exakt koll på vad jag brukade betala varje månad, men förra hösten märkte jag en diff i vad jag brukade betala i förhållande till årstiden, säger hon.

Anmälde till ARN

Marie Stenquist tog sig in på bolagets hemsida och såg att de hade gett henne ett nytt avtal som hon aldrig hade godkänt eller fått information om.

– Jag har inte fått något brev eller mail om att min avtalstid skulle löpa ut och att jag skulle göra ett aktivt val. Det var svårt att få tag i dem, när jag väl kom fram sa de att posten kan ha slarvat bort brevet. De menade att de hade skött sitt.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har haft en stor tillströmning av anmälningar mot elbolag.

Eftersom bolaget menade att allt hade gått rätt till valde Marie Stenquist att göra en anmälan till ARN där hon krävde ett prisavdrag.

Stockholms elbolag motsatte sig kravet eftersom de menade att de hade skickat ut information om att elavtalet skulle upphöra och att information om vad för avtal hon skulle hamna på när avtalet löpte ut fanns att hitta i de villkor hon godkände vid tecknandet av avtalet.

”Rätt tandlösa”

Men ARN dömde till Marie Stenquists fördel enligt lagen om konsumentskydd vid automatisk avtalsförlängning. De rekommenderade i sitt beslut att Stockholms elbolag skulle betala 3 973 kronor till henne, vilket de dock aldrig har gjort.

– ARN är bra men de är rätt tandlösa. När de dömer blir det en rekommendation. Bolaget har aldrig betalat mig. Att lägga ned tiden på det här… det kändes snopet. Jag fick rätt, men men eftersom bolaget inte enligt lag är skyldiga att följa ARN:s beslut hände inte något mer.

Marie Stenquist är trots allt glad över att ha fått rätt.

– Jag gjorde det lika mycket för andra som för mig själv. Förhoppningsvis ser andra att det här elbolaget finns listat hos ARN. Det handlade inte om gigantiska summor, utan mer om att jag blev rättskaffens och att det blev en fråga om prestige.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln