Skamlistan 2020: Årets mest anmälda företag

Av: Indra Nordemar

Publicerad:
Uppdaterad:

Årets skamlista från Råd & Rön är här.

Den toppas av flygjätten SAS som anmälts 260 gånger hittills i år.

– Man ska som konsument inte behöva insistera på att få pengar tillbaka, säger Gunnar Wikström på Konsumentverket.

SAS toppar listan över årets mest anmälda företag, enligt Råd & Röns skamlista.
Foto: Johan Nilsson/TT
SAS toppar listan över årets mest anmälda företag, enligt Råd & Röns skamlista.

Råd & Rön har sammanställt årets skamlista över de företag som under året dragit på sig flest anmälningar till Konsumentverket.

Företag som vanligtvis brukar finnas med på listan är sådana som på olika sätt försökt vilseleda kunder att betala oförutsedda pengar. De är med på listan även i år, men det blir också tydligt att pandemin har satt sina spår då halva listan upptas av flyg- och resebolag .

Många resenärer fick sina flyg och resor inställda till följd av corona. Men det som har upprört många kunder är att återbetalningarna dragit ut på tiden och att det varit stora brister i kommunikationen med bolagen.

SAS toppar listan

Det flygbolag som toppar listan är SAS med hittills 260 anmälningar. Förutom att många inte fått tillbaka sina pengar så har företaget även hänvisat de personer som köpt biljetterna via en resebyrå att vända sig till dessa i stället.

– Man ska som konsument inte behöva insistera på att få pengar tillbaka, det ska finnas korrekt information om hur man ska få återbetalning, säger Gunnar Wikström, processråd på Konsumentverket, till Råd & Rön.

En av många besvikna SAS-kunder är Anna Gunnarsdotter, som fick vänta i åtta månader innan hon fick sina pengar tillbaka för en inställd New York-resa. Hon kunde inte heller nå bolaget via telefon.

– Från SAS hörde jag ingenting. Det kändes som jag satt och skickade in webbformulär i ett svart hål, säger hon till Råd & Rön.

Riskerar en miljon i vite

Freja Annamatz är presschef på SAS och hon menar att coronapandemin gjort att företaget fått en stor volym återbetalningsärenden, närmare 5 000 ärenden om dagen.

— I dagsläget har vi betalat tillbaka 4,5 miljarder kronor till 1,7 miljoner kunder. Vi gör allt vad vi kan för de kunder som har rätt till pengar för sina inställda resor. Exakt när vi blir klara vet jag inte, men vi gör allt vi kan för att bli klara så snabbt som möjligt, säger hon till TT.

Konsumentverket skrev den 5 november att SAS måste betala tillbaka biljettpriset till kunderna inom sju dagar vid inställt flyg. De förbjöd också flygbolaget att hänvisa kunder till resebyråer för att få återbetalning. Om SAS bryter mot detta riskerar bolaget ett vite på en miljon kronor i månaden. Beslutet gäller från och med december.

Publicerad:

LÄS VIDARE