Vings kunder fortsatt strandsatta

Fortsatta problem efter Thomas Cooks konkurs

Publicerad 2019-09-24

De resenärer som skulle ha flugit hem med Ving i går efter Thomas Cook-konkursen har ännu inte fått någon ny hemresa bokad.

Men tisdagens resor ska avgå som planerat.

De 1 554 resenärer som skulle ha återvänt med Ving till Sverige under måndagen är fortsatt strandsatta.

– Vi jobbar på olika flyglösningar för att få hem alla resenärer så fort som möjligt. Jag kan inte säga att det sker under dagen men så snart som möjligt, säger Vings kommunikatör Charlotte Hallencreutz.

Samtidigt kan den som vill boka nya resor hos Ving. Både nya kunder och de som redan bokat en resa med Ving kan vara lugna, enligt Charlotte Hallencreutz.

– Man kan känna sig väldigt trygg med att man har en resa att se fram emot, säger hon.

Oro i branschen

Den brittiska resejätten Thomas Cook, som äger Ving, försattes i konkurs natten mot måndagen. Det har lett till oro i branschen och befaras slå hårt mot turistnäringen i exempelvis Grekland och Turkiet. Men Charlotte Hallencreutz tror inte att moderbolagets konkurs kommer att leda till ett stort kundtapp för Ving.

– Vi har goda förhoppningar om att de som tycker om att resa med Ving kommer fortsätta att göra det. Vi har funnits i många år och jag tror vi har en lojal kundkrets, säger hon.

De 1 706 resenärer som inte kom i väg från Sverige under måndagen kommer att få sina pengar tillbaka.