Var fjärde modebutik har försvunnit

Uppdaterad 2021-07-01 | Publicerad 2021-06-30

Butiksdöden ökar i rask takt.

På fem år har var fjärde modebutik försvunnit, visar en kartläggning av Svenska Dagbladet.

– Vi är långt i från botten. Vi får en fortsatt butiksdöd, säger detaljhandelsexperten Thomas Jensen till tidningen.

Av 1 475 butiker som de 12 stora klädkedjorna i Sverige hade för fem år sedan har 350 av dem försvunnit, rapporterar SvD.

Kedjan Indiska är en av dem som har fått känna av utvecklingen. På fem år har de stängt 25 butiker.

– Det är förödande med de gluggar som uppstår när en butik har stängt. Det blir döda ytor och spökstråk, säger Karin Lindahl, vd för Indiska till tidningen.

Utöver stängda butiker har flera kedjor begärts i konkurs under pandemin. Däribland Flash, Dea Axelsson och Joy. Nyligen gick också Zizzi samma öde till mötes, vilket Aftonbladet tidigare har rapporterat om.

ARKIVBILD. Allt fler lokaler ekar tomma när butikerna stänger igen.

”Överetablering av butiker”

En starkt bidragande orsak sägs bland annat vara den fortsatt växande e-handeln, som ökade med 53 procent under årets första kvartal, skriver SvD.

– Halva butiksbeståndet försvinner. Alla kedjor måste rationalisera sin butiksportfölj. I dag har vi en överetablering av butiker, säger Thomas Jensen, detaljhandelsexpert och chef för Boston consulting group (BCG).

– Kunderna är mer digitala, trenden har påskyndats under pandemin, säger Johan Andersson, vd för Mellby gård till SvD.

Aftonbladet har tidigare rapporterat om butikernas framtid. På Kungsholmen i Stockholm är småföretagaren Malin Nordström oroad över situationen.

– Det är lönlöst att driva en butik i dag. Det gör man för att det är kul, inte för att tjäna pengar, sa hon i mars tidigare i år.

”Det blir döda ytor och spökstråk”, säger Indiskas vd Karin Lindahl.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln