Dyrare mjölk väntar: ”Kommer märkas ganska våldsamt”

Arlas vd varnar för höjda priser

Publicerad 2021-11-11

Mjölk- och ostälskare får vara redo att öppna lädret rejält framöver.

Priserna på mejeriprodukter lär höjas inom kort.

– Det kommer att märkas av ganska våldsamt de kommande månaderna, säger Peder Tuborgh, vd för Arla Foods, till ATL.

För två veckor sedan gav Arla beskedet att man höjer kilopriset för både konventionell och ekologisk mjölk med 10,4 öre under november månad, rapporterade Jordbruksaktuellt.

Och priset tros fortsätta stiga.

Peder Tuborgh är vd för Arla Foods.

Utvecklingen sker parallellt med att priser i en rad olika branscher ökar. Vd:n Peder Tuborgh menar att Arla inte är undantagna prisutvecklingen och att kunderna sannolikt kommer behöva betala högre priser på produkter som mjölk och ost.

– Det kommer att märkas ganska våldsamt de kommande månaderna. Ganska mycket i hela världen. Men också i Sverige. Hela mjölkbranschen upplever precis som alla andra stora kostnadsökningar för energi, logistik och andra utgifter, säger han till tidningen ATL.

”Väldigt små marginaler”

För Aftonbladet utvecklar Arlas presschef Erik Bratthall resonemanget kring den generella utvecklingen för matproducerande bönder och för branschen.

– För bönderna är det enorma kostnadsökningar för både bränsle, energi och el. Men också för handelsgödsel och andra insatsvaror. Samtidigt har man inom mjölproduktion väldigt små marginaler. För oss på Arla ser vi ett mjölkpris som är betydligt bättre än tidigare år, men samtidigt ser vi samma prisökningar på bland annat kartonger och drivmedel, säger Erik Bratthall.

”Det kommer att märkas ganska våldsamt de kommande månaderna”, säger Arlas vd Peder Tuborgh om prisökningarna.

”Har inte peakat än”

Han menar att det är viktigt att hela produktionskedjan är med och delar på kostnadsökningarna, så att inte bönderna får ta hela smällen och då riskerar att slås ut.

– Att starta en gård tar väldigt många år. Lägger man ner en gård för att det är för höga kostnader just nu skulle det leda till att vi tappar matproduktion i Sverige.

Ser ni att kostnadskurvan har toppat?

– Vi har inte sett att den skulle ha peakat. Tittar man framåt under vintern finns det många prognoser på el- och dieselpriser som ska stiga, säger Erik Bratthall.

Vad prisutvecklingen kan betyda för mjölkpriset i butik kan inte Arla säga, med hänvisning till avtalssekretess och att butiker och butikskedjor själva sätter sina priser.

Mjölkbranschen är i gungning.

Högre efterfrågan

Arla räknar med att efterfrågan på mejeriprodukter globalt kommer att gå upp med omkring två procent varje år fram till 2026. Framför allt är det i Mellanöstern, Afrika och Asien som tillväxten ökar kraftigast. I Sverige och norra Europa är tillväxten lägre, men Arla vill ändå öka försäljningen av sina produkter med 3–4 procent per år.

Men då behövs mer mjölk.

– Globalt ökar efterfrågan stadigt. Vi räknar med att vi behöver öka produktionen med 1 procent inom våra sju medlemsländer. Det är ett minimum. Vi ser redan en positiv utveckling i Sverige på invägningen och tror att vi kan nå det här målet, säger Peder Tuborgh till ATL.

På väg in i en matkris

Lantbrukarnas riksförbund, LRF, skrev häromdagen på Aftonbladet Debatt att världen och Sverige är på väg in i en matkris, på grund av skenande kostnader för lantbrukare. Foder, gödsel, diesel och el har blivit betydligt dyrare och enligt LRF är läget så pass kritiskt att bönder i Sverige funderar på om de har råd att fortsätta producera mat. Därför har de lämnat över en förslagslista till regeringen.

Näringsminister Ibrahim Baylan kommenterade de ökade kostnaderna för jordbrukarna i slutet av oktober.

– Från regeringens sida jobbar vi målmedvetet i hela jordbruket och för att Sverige ska ha levande och livskraftiga landsbygder. Vi föreslår ökade satsningar på jordbruket om cirka en halv miljard per år i den budget vi nyss presenterat. Detta är en del av arbetet för att öka jordbrukets konkurrenskraft, sa han då till Aftonbladet.

Följ ämnen i artikeln