Svenskarna handlade rekordmycket i juni

Publicerad 2017-07-30

Svenskarna handlade varor för drygt 70 miljarder kronor i juni.

70 miljarder kronor.

Så mycket handlade svenskarna för i juni.

– Vi har haft en bra midsommar- och semesterförsäljning, säger Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker på HUI Research.

Under juni ökade försäljningen inom detaljhandeln med 3,5 procent, jämfört med samma månad förra året. Det visar nya siffror från SCB och HUI Research.

Svenskarna handlade varor för totalt drygt 70 miljarder kronor i juni, enligt de preliminära siffrorna. Det gör juni till den bästa försäljningsmånaden under det första halvåret i år.

Dagligvaruhandeln, där främst livsmedel ingår, ökade med 1,7 procent jämfört med juni 2016.

– Vi har haft en bra midsommar- och semesterförsäljning. Efter midsommar har vi också haft ett högre snittkvitto i butikerna för då handlar vi dyrare. Sedan får vi inte glömma bort att dagligvaruhandeln är det enda som visar upp inflation, där priserna höjs, säger Andreas Svensson, detaljhandelsanalytiker på HUI Research.

”Mer prispressat”

Sällanköpshandeln, där varor som till exempel möbler och byggprodukter ingår, ökade med 4,9 procent i juni jämfört med samma månad förra året.

Men här handlar det inte om prishöjningar, enligt Andreas Svensson.

– Här är det betydligt mer prispressat och det var ganska splittrat. Inom de branscher som utgör sällanköpshandeln har vi kunnat se att möbel- och bygghandeln, och till viss del elektronikhandeln, har ökat och bidragit till det fina resultatet. Rea är ett ständigt inslag och det är lite som att handeln har riktat in sig på det för att få igång försäljningen.

HUI Research spår dock inte en lika fortsatt stark försäljningsuppgång resten av året.

Stor utmaning för klädbranschen

– Vi tror inte att handeln kommer att hålla i den här takten som den uppvisade under juni månad. Vår prognos ligger runt 2,5 procent. Det kan tyckas vara lite, men vi har haft en väldigt fin försäljningsprognos under flera år. Handeln har fått ta del av hushållens plånböcker mer än andra branscher, men det är svårt att hålla samma takt hela tiden.

Andreas Svensson menar också att branscherna är beroende av så olika saker.

– Elektronikbranschen är till exempel väldigt beroende av utveckling och att det kommer nya saker så att folk vill byta ut sina produkter. Här har det gått lite svagt den sista tiden.

Men den största utmaningen ligger hos klädföretagen, där butikerna har haft svårt att få igång försäljningen.

– Klädbutikerna har en stor konkurrens från utlandet. Handeln blir allt mer globaliserad och då blir det tuffare. Det är en stor konkurrens bland konsumenterna vad de ska spendera sina pengar på. Under flera år har hemmet varit prioriterat, då vi har köpt allt mer inredning. Då är det naturligt att vissa andra branscher får stå tillbaka medan de andra tar mer plats.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln