17 anmälningar mot Klarna efter app-haveriet

Uppdaterad 2021-05-29 | Publicerad 2021-05-28

Klarnas app drabbades av stora störningar under torsdagen. Kunder kunde bland annat se känsliga uppgifter som andra personers köp och betalningshistorik.

Nu har 17 personer har anmält betaljätten till Finansinspektionen.

Betalgiganten Klarna drabbades av stora störningar under torsdagen. Kunder kunde se andra personers uppgifter, som köp och betalningshistorik. Enligt Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski berodde problemet på ett handhavandefel.

Klarna har omkring 90 miljoner kunder över världen. Många upprörda app–användare hörde av sig till Aftonbladet efter det tekniska haveriet. Vissa har tagit det längre än så. Finansinspektionen har hittills mottagit 17 anmälningar gällande Klarnas it–incident.

Enligt ett offentligt uttalande från banken var incidenten själförvållad och varade under 31 minuter. Klarna blockerade sedan inloggningen till appen.

På torsdagen uppgav Klarna att omkring 90 000 användare drabbades. På fredagen meddelar Klarna att det i själva verket var 9 500 appanvändare som påverkades av felet.

Aftonbladet har frågat om hur Klarna kommit fram till att endast 9 500 kunder drabbats, och hur de kan garantera att endast icke-känsliga uppgifter var synliga ur ett GDPR–perspektiv. Klarna har inte återkommit med svar på någon av dessa frågor.

Finansinspektionen ville under gårdagen inte uttala sig om exakt vad som hänt, utan inväntar en fullständig redogörelse från Klarna.

Aftonbladet har sökt Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski i tre månader för en intervju. Han har inte heller återkommit efter torsdagens incident.

I ett inlägg på Twitter skriver han att han har ”blandade känslor”. ”Frustrerad, generad och ledsen för incidenten och de drabbade kunderna. Stolt och imponerad av alla kollegor som jobbat dag och natt för att lösa det. Nu fungerar tjänsten normalt. Utredningen fortsätter att minska antalet potentiellt drabbade kunder. Men inte ens en är okej”.

Det är fortfarande oklart om kunder kunnat handla via andra personers konton, om de kan bli skyldiga till att betala andras fakturor eller om om påminnelseavgifter för fakturor som skulle betalas under tiden då appen låg nere kommer att utgå.