Mängder med gamla mynt försenar inbetalningar

Uppdaterad 2017-08-14 | Publicerad 2017-08-11

Enorma mängder av gamla mynt gör att inbetalningar till kunders bankkonton tar flera veckor.

Det kan dröja flera månader innan du får in pengar på kontot efter att ha lämnat in de gamla mynten.

Bankerna är nästintill överbelastade med kontanter.

– Vi har fått in enorma mängder. Det är nästan som Joakim von Ankas valv, säger Maj-Britt Arhelm på Loomis, som hanterar en stor del av bankernas kontanter.

Riksbanken saknar fortfarande 1,6 miljarder kronor av de gamla mynten, som ska lämnas in till bankerna senast den 31 augusti.

Myndigheten befarar att en stor del av pengarna inte kommer att lämnas in, för att de helt enkelt är försvunna. Men mängder av gamla mynt finns hos bankerna och kontanthanteringsföretagen, som har svårt att hinna med det ökade trycket.

– Det är sådana otroligt stora mängder, säger Janina Pfalzer, pressekreterare på Nordea.

Långa väntetider för att få pengar

Här kan kunderna få vänta i upp till åtta veckor på att få in pengarna på sina konton. Banken hade räknat med att väntetiden skulle ligga på 2–3 veckor.

– Det blev en sådan jättesuccé. Vi fick in mycket mer än vad vi väntade oss, säger Janina Pfalzer.

Kan det här vara orsaken till varför Riksbanken fortfarande saknar så många gamla mynt?

– Så kan det nog vara. Det skulle inte förvåna mig.

Nordea har öppnat 55 extra kontor runt om i landet för att kunna hantera den ökade mängden kontanter. Man hoppas att kunderna har förståelse för att det kan ta tid att få in sina pengar på kontot.

– Man ska inte bli orolig och undra var de har tagit vägen.

Hoppas att fler lämnar in

Swedbank tog bara under maj månad emot sju gånger så mycket kontanter som normalt. Hela 85 procent av kontanthanteringen bestod av myntinsättningar.

Här kan kunderna också få vänta i flera veckor innan pengarna kommer in på kontot.

– Det här är det största valutautbytet som har gjorts i modern tid. Det är ingen som har varit med om något sådant här tidigare, varken på banken eller på kontanthanteringsföretagen, säger Josefine Uppling, presschef på Swedbank.

Trots att det har lugnat ner sig något under sommaren hoppas bankerna på att fler kunder ska lämna in gamla mynt fram till sista augusti.

Loomis, som hanterar en stor del av både Nordeas och Swedbanks kontanter, har fullt upp.

”Väller in påsar med mynt”

– Vi har fått in enorma mängder. Det är nästan som Joakim von Ankas valv. Det bara väller in påsar med mynt, säger Maj-Britt Arhelm, marknads- och kommunikationschef på Loomis.

Även här kan alltså en hel del av de gamla mynten som Riksbanken saknar finnas. För det tar tid innan de kan skickas vidare till myndigheten.

Först ska pengarna kontrollräknas och sedan ska bankerna meddelas så att de kan sätta in pengar till både privatpersoner och företag.

– Vi har extrainsatt både personal och maskiner. Maskinerna går dygnet runt för att vi ska kunna hantera de här mängderna. Det är en ansträngning såklart. Det är verkligen oerhörda mängder och de är skrymmande. Vi måste ta kund för kund och påse för påse. Vi kan inte bara hälla ner allt i en stor tratt, säger Maj-Britt Arhelm.

Hade ni räknat med att få in så här mycket?

– Ja, men inte så här sent. Själva myntutbytet har hållit på under lång tid och varit kommunicerat länge. Vi trodde att det skulle vara en jämnare ström av inlämnade mynt, men så blev det att alla bara väntade och väntade och så kommer allt på en gång.

Följ ämnen i artikeln