Resenärernas ilska efter SJ:s beslut: ”De borde ta ansvar”

Uppdaterad 2021-07-04 | Publicerad 2021-07-03

Snart kan du få en granne bredvid dig om du reser med SJ.

Från den 15 juli kan alla platser återigen bokas – något som förargar flera resenärer.

– Jag känner mig inte alls komfortabel, säger Anki Ek, som redan bokat en biljett i tron om att få sitta ensam.

Från och med den 15 juli lättar SJ på restriktionerna gällande antal bokningsbara platser ombord på tågen.

Tidigare har bara hälften av platserna varit möjliga att boka, men nu öppnas alla platser på tågen upp igen. Enligt SJ kommer beslutet efter att regeringen gett besked om lättande restriktioner för resor.

Påverkar även biljetter som köpts tidigare

De nya restriktionerna gäller även för de biljetter som bokats före 15 juli. Därmed kan alltså resenärer som bokat biljetter i tron om att de ska få sitta ensamma, nu få en medresenär bredvid sig.

En av dem är Anki Ek från Malmö som tidigare i år bokat en ombokningsbar förstaklassbiljett mellan Malmö och Uppsala. För den betalade hon 1 900 kronor.

– Jag var okej med att sitta varannan plats. Det kändes hyfsat tryggt. Men i och med de nya restriktionerna känner jag mig inte alls komfortabel. Jag vet att Folkhälsomyndigheten säger att det är okej och att det är det jag ska gå på, men känslan för mig är inte riktigt bra med ett fullsatt tåg.

Att man från den 15 juli ska kunna sitta precis bredvid en annan person har väckt ilska bland resenärer. Bilden är en arkivbild från ett SJ 3000-tåg.

”Besviken”

Anki är inte ensam om sin oro.

Även Lars Fredriksson från Björkvik som i augusti ska resa till Eskilstuna är besviken över att SJ nu släpper på fler platser.

– Jag tycker att man borde sätta personalens och kundernas säkerhet i första hand snarare än att bara fylla på så mycket som möjligt. De borde ta ansvar.

Även på SJ:s Facebooksida har många personer uttryckt kritik om beslutet.

Lars Fredriksson är besviken över SJ:s beslut.

Men enligt Lina Edström, presskommunikatör på SJ, följer man de råd och rekommendationer som nu getts av regeringen och Folkhälsomyndigheten.

– Vi har följt restriktionerna sedan dag ett under pandemin och fortsätter att göra det nu, säger hon till Aftonbladet.

Enligt henne kommer alla kunder som har bokat biljetter före beskedet och önskar ändra sin resa att kunna bli ersatta på ett eller annat sätt.

– Har man en avbokningsbar biljett är det inga konstigheter, då får man pengarna tillbaka, och en ombokningsbar biljett hanteras som vanligt. Men är det kunder som har en ej avbokningsbar biljett så skapar vi ett värdebevis som gör att man kan skjuta upp sin resa i sex månader.

”Stor sannolikhet att pengarna brinner inne”

Men då SJ inte kan garantera att Anki får sitta ensam under sin bokade resa, så önskade hon att få pengarna tillbaka.

Något som SJ sa nej till.

– I stället skulle jag få ett tillgodokvitto som är giltigt i 180 dagar. Men det kommer jag inte hinna utnyttja eftersom jag bara reser så långt med tåg en gång om året, säger Anki som nu kommer ta bilen till Uppsala.

Tillgodokvittot ser hon som en klen tröst i sammanhanget.

– Det är stor sannolikhet att de pengarna bara brinner inne för mig.

Beslutet kommer ligga kvar

Enligt Lina Edström kommer man trots situationen att följa regeringens restriktioner. Hon framhäver även att resenärernas åsikter är tudelade.

– Många är lättade över att vi släpper upp för fler platser. När vi hade femtio procentförsäljning hörde många av sig och var förtvivlade för att de inte fick tag i en biljett eftersom att det var fullbokat långt framöver, säger hon.

Trots besvikelsen säger Anki att hon till viss del förstår SJ och poängterar att hon blev vänligt bemött av deras kundtjänst.

Men för personer i hennes situation tycker hon att de borde vara mer ödmjuka.

– Man hade kunnat vara mer generös med sin policy. Det hade varit klädsamt av dem om de hade betalat tillbaka pengarna.

SJ-tåg.