Black Friday 2020

presenteras av

Full fart på köpfesten – så har vi shoppat hittills på Black Friday

Publicerad 2020-11-27

Reahögtiden Black Friday ser ut att slå rekord – ännu en gång.

– Den första timmen handlade folk för åtta gånger så mycket som de brukar en vanlig dag, säger Viveka Söderbäck, expert på konsumentbeteende på Klarna.

Idag är det årets största shoppingdag – startskottet för julhandeln. Mängder av hoppfulla konsumenter letar efter årets bästa fynd.

Under fem fullspäckade timmar följde Aftonbladet utvecklingen live. Programledarna Jenny Ågren och Janne Grönroos guidade genom rabatter och köphysteri, reabluffar och coronashopping.

Så har vi handlat

En av experterna i studion var Viveka Söderbäck, expert på konsumentbeteende på Klarna. Hon följer statistiken över hur vi handlar – timme för timme.

– Redan mellan midnatt och klockan 01 handlade folk åtta gånger så mycket som de brukar, säger Viveka Söderbäck.

När hon ser till hela Black Week, som pågått sedan i måndags så märker hon en ökning med 60 procent jämfört med samma period förra året.

– Det är inte så förvånande. Vi har ju sett att Black Week ökat för varje år.

Produkterna som sålt bäst

De populäraste shoppingkategorierna har hittills varit hörlurar, tv-apparater och mobiltelefoner.

Nytt för i år är att handeln av produktkategorier som hem, trädgård och underhållning har ökat under Black Week. Om vi istället jämför vad man handlar på Black Week jämfört med andra dagar så är det främst elektronik och smycken som ökat.

Det visar statistik från prisjämförelsesajten Prisjakt.

– En annan skillnad från förra året är att vi inte längre ser löparskor i topp tre. Det kan handla om att folk inte längre går på gym lika ofta, säger Prisjakts dataanalytiker Oscar Hagman.

Erbjudanden du ska undvika

Statistik från Prisjakt visar även att var fjärde klocka, parfym och bärbar dator faktiskt blev dyrare under Black Friday 2019.

– Man ska passa sig för att tro att alla varor går ner i pris, för det stämmer inte, säger Oscar Hagman.

– Det är viktigt att granska butikernas erbjudanden noga.


Här finns prisfällorna

► Parfym: 25,7 procent av produkterna blev dyrare

► Klockor: 25,1 procent steg i pris

► Bärbara datorer: 24,8 procent gick upp i pris

Källa: Prisjakt (uppgifterna avser Black Friday 2019)

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu