SAS-piloter varslar om strejk – så många kan påverkas

Facket: SAS har utnyttjat pandemin

Publicerad 2022-06-09

Förhandlingarna mellan SAS ledning och pilotfacket har strandat.

Omkring 900 piloter varslar nu om strejk – mitt i semestertider.

Uppemot 45 000 resenärer kan påverkas om dagen, rapporterar DN.

Omkring 900 SAS-piloter varslar om strejk, vilket Dagens Nyheter var först med att rapportera.

Förhandlingarna mellan bolagets ledning och pilotfacket har nu strandat. Facket varslar nu om strejk från och med den 29 juni om SAS ledning inte backar. Det vill säga när sommarresorna tar fart på riktigt.

Martin Lindgren, ordförande i SAS-sektionen på Svensk Pilotförening, säger att strejken kan påverka uppemot 250 avgångar och 45 000 resenärer om dagen om det går så långt.

– Det vilar ett tungt ansvar på SAS-ledningen att undvika den här strejken. Ledningen har sedan våren 2020 lagt ett enormt fokus och energi på att bryta den skandinaviska modellen och ge sig på sina anställda, säger Martin Lindgren, ordförande i pilotfacket i ett pressmeddelande.

”Vore förödande”

Så sent som i går, onsdag, sa Martin Lindgren till Aftonbladet att strejk inte kunde uteslutas – men att de inte var där ännu.

– Till slut kommer man till en punkt när man inser att det inte går längre och då finns de verktyg som finns. Så länge kollektivavtalen är utgångna har vi konflikträtten kvar. Det är först när vi träffar ett avtal med SAS som vi kan utesluta sådana åtgärder den kommande perioden, sa han då.

PLUS: Strejkvarningen: Det gäller om din resa blir inställd

SAS presschef Karin Nyman sa i samband med det att en strejk vore förödande.

– Det borde vara uppenbart för alla att en strejk i det här läget vore förödande för SAS. Därför förväntar vi oss att alla medarbetare fortsätter att göra sitt yttersta för våra kunder.

Efter dagens besked kallar Karin Nyman varslet för ”väldigt oansvarigt” och beskriver kraven som ”omöjliga”.

– Vi skulle säga att det är vårdslöst och visar på en stor brist på förståelse för den kritiska situation som SAS befinner sig i nu, säger hon.

Karin Nyman understryker faktumet att SAS är skuldtyngt efter pandemin. Företaget arbetar med en tuff handlingsplan för att ta sig ur krisen.

– Det är otroligt viktigt att alla är med och tar ansvar i den här situationen – även Pilotföreningen. Det varsel som man skickade i dag är väldigt oansvarigt, säger Nyman.

Martin Lindgren, ordförande i pilotfacket.

Bakgrunden till konflikten mellan facket och bolaget grundar sig i kraschade förhandlingar mellan SAS och pilotfacket som i slutet av mars resulterade i att kollektivavtalet löpte ut. Sedan november 2021 har förhandlingar och samtal av olika former förts mellan parterna.

Från pilotfackets sida hävdar man att de anställda tvingats gå med på sämre villkor för att rädda bolaget. Bland annat genom att minska på fastanställningar och kollektivavtal genom dotterbolag som som SAS startat upp.

”Utnyttjat pandemin”

De hävdar också att SAS har ”utnyttjat pandemin” när de sagt upp piloter.

”SAS ledning har under de senaste två åren utnyttjat pandemin till att säga upp närmare hälften av piloterna i bolaget med en avtalad återanställningsrätt de närmsta åren. Men trots stora protester från anställda i SAS har ledningen valt att åsidosätta dessa piloters återanställningsrätt och i stället upprätta brevlådeföretag och anställt in andra som ersättare för tidigare medarbetare”, står det att läsa i pressmeddelandet.

SAS vd Anko van der Werff är pressad från flera håll. 900 piloter varslar om strejk – samtidigt som bolaget blöder pengar.

Vid sidan om strejkhotet lider SAS av stora finansiella problem. Miljardförlusterna avlöser varandra, och tidigare i veckan meddelande den svenska regeringen att man inte går in med mer pengar i bolaget – samtidigt som man ska minska sitt ägande.

Bolaget behöver omkring 9,5 miljarder kronor från nya investerare, vilket Aftonbladet tidigare rapporterat.

Redan före dagens strejkvarning hade flygjätten meddelat att de ställer in över 4 000 flygningar i sommar.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu

Följ ämnen i artikeln