Experten: Var noga med hur du använder bank-id

Publicerad 2021-10-30

Den som blivit lurad kan slippa betala lån som bedragare har tagit.

Men det är inte säkert att brottsoffret får rätt i domstol.

– Det är väldigt viktigt att man håller koll på sina inloggningsdosor och bank-id:n, säger Fredrik Nordquist på Konsumenternas bank- och finansbyrå.

Suzanne och Rolf kan inte svara på hur det gick till. De vet bara att en bedragare lyckades starta bankkonton och ta lån i deras namn. Nu har de skulder på nästan två miljoner kronor, och Kronofogden mäter ut deras pension.

Paret företräds av advokat Eva Andersson. Hon menar att det finns gott om bevis för att de har hamnat i klorna på kriminella.

”Vi har ett pågående mål i tingsrätten och man kan tycka att kreditbolagen borde vänta in utgången av det innan de går vidare”, skriver Eva Andersson i ett mejl till Aftonbladet.

Eva Andersson är Rolfs och Suzannes advokat.

Ombudet menar också att Rolf och Suzanne aldrig borde ha beviljats flera av lånen, eftersom de redan från början levde på en ganska blygsam pension.

”Enligt mig har de brutit mot god kreditgivningssed. De har heller inte kollat upp parets ekonomiska förutsättningar.”

Rådet: Gör en polisanmälan

För att få rätt mot en bank i domstol måste kunden göra antagligt att det är bedragare som skrivit under låneansökan.

Det finns inte någon klar definition av vad som menas med begreppet ”antagligt”. Men Fredrik Nordquist, jurist på Konsumenternas bank- och finansbyrå, beskriver beviskraven som relativt låga.

– Det är rätten som från fall till fall avgör om konsumentens förklaring håller.

Om du misstänker att du utsatts för bedrägeri så gäller det att agera direkt.

– Mina viktigaste råd är: Bestrid kravet till kreditgivaren och gör en polisanmälan omedelbart.

”Väldigt olyckligt när kunder blir lurade”

Melita Ringvold är kommunikationschef på Bank Norwegian. Hon beklagar situationen som Suzanne och Rolf hamnat i.

– Det är alltid väldigt olyckligt när kunder blir lurade. Vi har system på plats som ska förhindra bedrägerier, och vi går regelbundet ut med information om att man aldrig ska logga in med sitt bank-id på uppmaning av någon annan, säger hon.

Vilket ansvar har ni när det gäller att hjälpa kunder som råkat illa ut?

– Vi vill alltid göra det vi kan för att hjälpa våra kunder. Men det är väldigt viktigt att man hör av sig till oss så fort man misstänker att något inte står rätt till.