Bunkring gav kassaklirr för landets matbutiker

Av: David Peterson

Publicerad:
Uppdaterad:

I mars handlade svenskarna som aldrig förr. Främst toapapper, ris och konserver.
– Det var en speciell månad, säger Mathias Holmgren, butikschef på City Gross i Bromma.

Coronapandemin har fört med sig helt nya konsumtionsbeteenden. I mars spenderade svenskarna betydligt mycket mer än normalt i landets matbutiker.

Totalt ökade dagligvaruhandeln försäljningen med 12,8 procent i mars jämfört med samma månad förra året, enligt siffror från Svensk dagligvaruhandel. Det är förmodligen den största ökningen någonsin, enligt Karin Brynell, vd Svensk dagligvaruhandel.

– Vi blev inte förvånade. Ökningen beror främst på två saker. Dels har folk bunkrat, framför allt de första veckorna i mars, dels äter fler hemma, säger hon.

En normal månad brukar tillväxten ligga på runt 3 procent. Men det är inte alla matbutiker som täljt guld.

– För gränshandeln och butikerna i gallerior och på skidorter har siffrorna varit sämre. Bäst har det gått för butiker i bostadsområden.

Karin Brynell, vd Svensk dagligvaruhandel.
Foto: Pressbild
Karin Brynell, vd Svensk dagligvaruhandel.

Toapapper och ris

De varor som svenskarna helst fyllde på förråden med var ris, pasta, konserverad mat, toalettpapper och tvål.

Risförsäljningen ökade med hela 88 procent och toalettpappret med 71 procent.

– Jag tror det smittar av sig. Ser du att personen framför har lastat fullt med konserverade tomater och toalettpapper och det är tomt i hyllorna – då kanske du tänker till och handlar lite extra själv. Jag tror det är ett mänskligt beteende, säger Karin Brynell.

”En speciell månad”

På City Gross i Bromma gapade hyllorna tomma under ett par dagar i mars.

– Det var en speciell månad. Vi ökade försäljningen på vissa delar medan vi tappade på andra, som delikatess och konditori. Medan pastan, toapapper och andra torrvaror ökade, säger butikschefen Mathias Holmgren.

Han har varit branschen i över tio år och aldrig upplevt en liknade månad.

– Det var som en julhandel eller påskhandel, fast med torrvaror och konserver.

Men i dag har handelsmönstret gått tillbaka mer mot det normala.

Foto: PONTUS ORRE
Mathias Holmgren, butikschef på City Gross i Bromma.

Fler handlade hemma

Samtidigt ökade e-handeln med nästan 50 procent. Allra vanligast var det att plocka ihop varorna på webben och sedan hämta kassarna i butik.

Totalt ökade upphämtning i butik med 82,2 procent och hemleverans med 34,1 procent.

 

Publicerad:

LÄS VIDARE