H&M toppar förväntningarna

TT

Publicerad 2019-03-29

H&M:s vd Karl-Johan Persson. Arkivbild.

Klädjätten Hennes & Mauritz redovisar en vinst före skatt på 1 043 miljoner kronor för perioden december-februari, det första kvartalet i företagets brutna räkenskapsår. Det kan jämföras med vinsten på 1 263 miljoner kronor samma period föregående år.

Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 679 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.

Omsättningen uppgick till 51 015 miljoner kronor, jämfört med 46 181 miljoner kronor ett år tidigare.

”Vårt pågående förändringsarbete har bidragit till starkare kollektioner med ökad fullprisförsäljning, lägre prisnedsättningar och ökade marknadsandelar," skriver vd Karl-Johan Persson i en kommentar.

Varulagret ökade 5 procent under kvartalet och uppgår till 39 968 miljoner kronor, jämfört med 34 959 miljoner kronor i fjol.

Trots omställningen till e-handel planerar koncernen att öppna 335 nya butiker under 2019. Samtidigt stängs 160 butiker, vilket ger ett nettotillskott på 175 butiker.