Planen för Paolos livsmedelsmärke: ”Efterfrågan är hög”

Företaget inleder samarbete med sajten matsmart.se

Publicerad 2020-05-30

Flera profiler vill bli ansiktet utåt för Paolo Robertos matmärke – men de får kalla handen av bolaget bakom produkterna.

Planen är i stället att sälja maten via en sajt som specialiserar sig på att rädda varor från att slängas.

– Vi har aldrig sökt efter en ny frontfigur, säger kommunikationschefen Ken Nygren.

Ett bolag i spillror, och ett enormt lager av produkter med ett namn som ingen vill förknippas med. Så beskrev Dani Evanoff situationen som uppstod efter att det blev känt att Paolo Roberto gripits för sexköp. Han är vd för Evanoff Group, som äger matmärket ”Paolos”.

Efter att Evanoff gick ut och vädjade om hjälp för att kunna sälja varorna har flera kända profiler hört av sig till bolaget. En av dem är Sandra Mastio, tidigare vinnare av ”Sveriges mästerkock”.

– En person ska inte förstöra andras rätt till italiensk matglädje. Och det är dags att en brud tar över.

”Det är ett bolag i spillror som Paolo lämnar efter sig”, säger vd:n Dani Evanoff.

Svaret: ”Är smickrande”

Men det blir ingen ny frontfigur för produkterna. Det säger Ken Nygren, kommunikationschef på Evanoff Group till Aftonbladet.

– Vi har själva blivit kontaktade av många som är intresserade men det är personer som hört av sig på eget initiativ.

– Det är smickrande men vi för inga dialoger om detta och har inga planer på att göra det framöver heller.

Matmärket ”Paolos” kommer att läggas ner. Men Evanoff Group planerar att fortsätta sälja varorna under ett nytt namn.

– Vi har fått ett enormt stöd av konsumenter över hela landet och vi är stärkta i tron att det behövs ett varumärke som erbjuder högkvalitativa italienska produkter på marknaden.

På den här gatan på Östermalm greps Paolo Roberto.

Ska stödja arbetet mot sexhandel

För att kunna sälja maten som bär Paolo Robertos namn ska Evanoff Group inleda ett samarbete med sajten matsmart.se, som saluför livsmedel som riskerar att slängas.

– Vi hoppas kunna hitta en lösning för att undvika onödigt matsvinn, säger Ken Nygren.

– Efterfrågan är fortsatt hög. Vi har fått hundratals mejl och samtal från ledsna konsumenter som vill fortsätta köpa produkterna.

Hanna Thofelt Lindström, kommunikationschef på matsmart.se, är förtegen om processen, med hänvisning till att detaljerna inte är klara.

”Vår inställning är att det här är bra mat och mat kastar man inte. Vi ska hitta ett bra sätt att rädda den här maten och samtidigt ta möjligheten att se till att en organisation som jobbar mot sexhandel och trafficking får ökat stöd”, skriver hon i ett mejl till Aftonbladet.

Paolo Roberto.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu