Ex-anställd stämmer Hästens vd: ”Bedömdes av hypnotisör”

Tidigare chef anklagar sängjätten för ohållbart arbetsklimat

Publicerad 2021-04-18

Hypnos, rekryteringar baserade på ”vibrationer” och jagande lejon som inspiration.

En tidigare anställd på Hästens stämmer företaget och vd:n Jan Ryde – och anklagar sängjätten för ett ohållbart arbetsklimat.

– Att tvinga anställda till andlig coaching och bedömningar av en hypnotisör är inte en trygg eller laglig arbetsmiljö, säger advokaten Jeanne M Christensen.

Det har hänt mycket sedan Hästens grundades som ett sadelmakeri i Köping 1852. Utöver den svenska kungafamiljen så sover stjärnor som Cristiano Ronaldo, Drake, Tom Cruise och Oprah Winfrey i dag i den västmanländska lyxsängen, som fortsätter att erövra världen.

”Resan fram till där vi är i dag är en resa fylld av passion,” skriver företaget på sin hemsida.

Men enligt en stämningsansökan som lämnades in till en domstol på Manhattan i New York den 31 mars kan passionen ha gått överstyr.

Hästens före detta chefsrekryterare Lizandra Vega anklagar vd:n Jan Ryde för att ha skapat ”ett fientligt arbetsklimat”, där hon tvingats utvärdera jobbkandidater med hjälp av en blandning av olika metafysiska filosofier snarare än utifrån erfarenheter eller kvalifikationer.

I stämningsansökan, som riktar sig mot både företaget och Ryde, nämner Vega en ”spiraldynamik” och en ”upplysningsskala” som rankar folk utifrån deras ”vibrationer och frekvenser”.

”Sådan sinneskontroll är besläktad med påtvingade religiösa läror och har ingen laglig plats på någon arbetsplats”, står det i stämningsansökan.

Jan Ryden, vd, Hästens sängar.

Anställde hypnotisör

Enligt advokatbyrån Wigdor i New York som driver fallet har den svenska sängjätten anställt en personlig hypnotisör som ska hjälpa Ryde att bedöma anställdas ”nivåer av upplysthet”. Både hypnotisören och en man som är ”global attityd- och kulturledare” har fått ett växande inflytande på Hästens, enligt Vega.

Efter 20 år som rekryterare uppmanades hon plötsligt att strunta i kandidaters erfarenheter och i stället prioritera personer som var ”coolare”, ”yngre”, ”mer genuina”, och hade ”tillräcklig självkärlek” eller ”vibrationsnivåer”. Ryde ska, enligt Vega, ha sagt att han hellre ser en svensk 19-årig surfmästare som butikschef än någon med 30 års erfarenhet – så länge den äldre kandidatens ”sinne inte är rent som Snövits”.

I ett uttalande säger Vegas advokat Jeanne M Christensen att byrån ser fram emot att ställa Hästens ansvariga till svars för ”dessa störande och olagliga metoder”.

– Hästens övervakning av de anställdas andliga övertygelser är ett djärvt missbruk av företagsmakt som faller långt utanför gränserna för lagliga anställningsmetoder, säger hon.

– Psykologisk manipulation och att tvinga anställda att genomgå andlig coaching och bedömningar av en avlönad ”klarsynt hypnotisör” – detta är inte tecken på en trygg eller laglig arbetsmiljö.

 Lizandra Vega, tidigare rekryterare på Hästen, stämmer både företaget och vd:n Jan Ryde.

Tog över på grund av kärleken

När Jan Ryde 1988, vid 25 års ålder, tog över som vd blev han den femte generationen i släkten att leda företaget som mamma Solveigs gammelfarfar Pehr Adolf Janson grundat. I en intervju med schweiziska magasinet The Brander berättar Ryde att han först inte varit säker på att ansluta till familjeföretaget.

– När jag satt vid köksbordet som barn hörde jag många oroliga konversationer mellan mina föräldrar. Det var hårda tider och vi åkte aldrig på semester förutom till möbelmässan i Milano, säger han.

Rydes föräldrar tyckte också att han skulle testa något annat så när han skulle sommarjobba som tonåring blev det i stället på Volvo. Efter gymnasiet pluggade han industriell ekonomi på Linköpings tekniska högskola och gjorde en akademisk karriär som bland annat högskoleadjunkt och lektor. Men vid ett besök på fabriken i Köping ändrade han bana. Inte på grund av sängarna eller familjebanden – utan på grund av att han såg sin framtida fru Anne-Lie där.

– Det var den vackraste kvinna jag någonsin sett. Jag visste inte att sådana fantastiska varelser fanns, säger han.

Ryde flyttade tillbaka till Köping och ägnade nio månader åt att försöka vinna Anne-Lies hjärta. Han gick på gymmet och tog danslektioner – och lyckades till slut. De var gifta i 16 år och skilde sig 2004, men i The Brander-intervjun pratar Jan Ryde fortfarande om mamman till hans fyra söner som kvinnan i hans liv. Och familjeföretaget blev han kvar på.

Ökade med 30 000 procent

I dag tillverkar Hästens årligen tiotusentals premiumsängar i det klassiska blåvita rutmönstret. Endast 7-8 procent av dem säljs i Sverige. Enligt det amerikanska affärsmagasinet Barron’s hade försäljningen 2019 ökat med över 30 000 procent sedan Ryde tog över.

– Något jag lade märke till direkt var att företaget behövde fokusera mer. Vi behövde hitta tillbaka till den ursprungliga intentionen. Vi var bäst i världen på att tillverka sängar men inte så bra på att sälja dem. Det fanns en tro inom företaget på att folk inte ville betala så mycket för en säng som våra kostade, sa Ryde i en intervju med Dagens Industri i november.

Sängarna med hästtagel är fortfarande helt handgjorda av anställda som, enligt The Brander, hälsas välkomna till jobbet med sitt namn och ett rejält handslag. När Ryde tog vid 1988 var de 22 stycken – nu är de flera hundra.

– Vi skulle givetvis kunna instruera våra anställa att jobba snabbare eller producera mer. Men det vill vi inte. Vi föredrar att de tar sin tid, gör sitt bästa och levererar den bästa möjliga produkten, säger Ryde.

Han säger ofta att bra sömn kan förlänga livet med 20 år.

– Jag är ute på ett uppdrag att göra världen en bättre plats genom att få folk att sova bättre.

Jan Ryde fick stora exportpriset 2006. Priset överlämnades av kung Carl XVI Gustaf.

Har anställt ”hypnotisör”

Rydes högra hand kallar sig enligt karriärnätverket Linkedin för ”bästsäljande författare, mästarattitydcoach, expert på mänsklig potential, strateg, skillnadsgörare och leendeguru” och nämner ”hypnotisk/övertygande copywriting” som en av sina tillgångar.

Ryde och han fick kontakt i USA. Hästenschefen hade haft en tuff början på 00-talet, med skilsmässan från Anne-Lie och moderns död, och hade vid flera tillfällen tvingats ta in en extern vd eftersom han själv inte känt sig som rätt person att leda företaget. Ryde betalade mannen 1 000 dollar i veckan i tolv veckor för att coacha honom att ”produktutveckla sig själv” – och tyckte att det var värt varenda krona.

– När en organisation växer måste även ledarskapet växa. Jag insåg att jag behövde ha en coach på högsta nivå som kunde coacha både business och personliga, emotionella och spirituella mål, sa Ryde i intervjun med Dagens Industri.

– Det var avgörande för mig både som människa och företagsledare att inse att det går att transformera sig själv till ett högre tillstånd av medvetenhet. Det är så värdefullt och någonting jag i dag vill ge till hela företaget. Det ska inte vara begränsat till ägare eller vd bara för att de sitter i toppen. Om vi vill förändra världen så måste vi börja med medarbetarna.

Han anställde den amerikanska coachen som 2017 flyttade till Sverige för att börja jobba med att utveckla personalen och företaget.

I det 15 minuter långa klippet som Jan Ryde delade med sina rekryterare kunde man se lejon döda byten och höra föreläsaren jämföra lejonen med säljare i ett språk fyllt av svordomar och sexuella uttryck.

Visade lejonfilmer

Enligt Lizandra Vega har coachen lett dagliga ”attitydsträningspass” med inriktning på ”avsiktskartläggning” och ”självreflektion”. Enligt stämningsansökan har de varit frivilliga men i praktiken obligatoriska eftersom Ryde själv deltagit och hållit koll på vem som varit där.

Utöver det spirituella fokuset anklagar hon Ryde för att ha svurit åt medarbetare som inte haft kameran på i videokonferenser och för att ofta komma med olämpliga kommentarer, som att Rysslands president Vladimir Putin ”nu dödar färre människor” eftersom han köpt en Hästens-säng.

Droppen för Vega blev enligt stämningsansökan när Ryde i november skickade ut ett videoklipp från en föreläsning med den kontroversiella affärsmannen Dan Peña till ett dussintal rekryterare. I det 15 minuter långa klippet kunde man se lejon döda byten och Peña jämförde lejonen med säljare i ett språk fyllt av svordomar och sexuella uttryck. Bland annat beskriver han lejonhonan som en ”bitch” som likt en dålig försäljare inte attackerar sitt byte direkt.

Vega säger att hon och flera andra anställda klagade på videon – vilket enligt henne ledde till att Ryde först uteslöt henne från flera mejllistor och sedan avskedade henne i januari.

Vega kräver nu att domstolen ska förklara Rydes och Hästens metoder som olagliga och betala en ospecificerad summa pengar i skadestånd.

Aftonbladet har sökt Hästens för en kommentar.

Källor: Ehandel, Dagens industri, Penta, Hästens, Mint, New York Post, The Brander, Wigdor advokatbyrå.

Min ekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu