Konsumentverket: Du har rätt att få pengarna tillbaka

Det här gäller för arrangemang som ställs in på grund av corona

Uppdaterad 2020-06-01 | Publicerad 2020-05-11

Presentkort eller ombokningar räcker inte.

När resor, konserter och matcher ställs in har du rätt att få pengarna tillbaka.

Det slår Konsumentverket fast i ett nytt ställningstagande.

– Något annat vore inte rimligt, säger Daniel Karfs, biträdande konsumentombudsman.

2020 är de inställda arrangemangens år. Oräkneliga är de pjäser, shower, spelningar, semesterresor och sportsliga uppgörelser som skjutits på framtiden – eller kastats i papperskorgen – på grund av coronapandemin.

Det är vanligt att arrangörer vill kompensera kunderna med presentkort eller ombokningar. Men enligt Konsumentverket är det inte tillräckligt.

I ett vägledande ställningstagande skriver myndigheten att konsumenterna har rätt till återbetalning.

”Många företag och organisationer försöker förmå konsumenterna att acceptera ett presentkort, en voucher eller ett löfte om att evenemanget i stället hålls vid ett senare tillfälle. Men Konsumentverkets ståndpunkt är tydlig: konsumenten har rätt att få pengarna tillbaka”, heter det i ett pressmeddelande.

Stöder sig på EU-förordningar

Enligt biträdande konsumentombudsman Daniel Karfs ligger massor av personer ute med slantar.

– Om en kund har betalat för något som sedan ställs in, så har man rätt att få pengarna tillbaka. Egentligen är det ganska självklart, men vi får mycket frågor om detta just nu säger han.

– Det här är ett tydliggörande av hur vi uppfattar de bestämmelser som finns.

Konsumentverket baserar beslutet på paketreselagen, avtalsvillkorslagen och fyra EU-förordningar.

Detta stoppar inte företag från att erbjuda presentkort som ett alternativ. Dessa måste dock vara giltiga i minst tio år.

”Kortare giltighetstid kan vara oskäligt i samband med rådande omständigheter, eftersom det skulle innebära en stor nackdel för konsumenterna”, skriver myndigheten.

Rådet: Vänd dig till arrangören

Konsumentverket uppmanar drabbade kunder att vända sig till det aktuella företaget och kräva återbetalning. Om begäran avslås kan konsumenterna gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Den som behöver hjälp kan ta kontakt med den kommunala konsumentvägledningen eller tjänsten Hallå konsument. Mer information finns på ARN:s hemsida.

Didrik von Seth är vd för branschorganisationen Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen. Han är inte förvånad över skrivelsen från Konsumentverket.

– Det är så här lagen ser ut.

I förra veckan fick Kammarkollegiet i uppdrag av regeringen att utreda om ett vouchersystem kan bidra till att lösa reseföretagens kris.

– Alla vi som jobbar med detta vet att det inte kommer att fungera. Det är helt obegripligt att det är det som är regeringens lösning, säger Didrik von Seth.

Privatekonomi

Prenumerera på Cervenkas Nyhetsbrev

Spaningar om den turbulenta ekonomi vi lever i nu