Therése Lindgren inför kriterier på samarbeten: ”Någonstans måste jag ju börja”

Vill bidra till minskad klädkonsumtion

Publicerad 2022-02-27

Therése Lindgren har fått nog av modeindustrins negativa klimatpåverkan och fabriksarbetarnas dåliga villkor.

Nu sätter hon ner foten och inför kriterier på framtida samarbeten.

– Jag når en miljon människor på Youtube och Instagram. Det är något jag tar på stort allvar och vill använda till något positivt, säger Therése Lindgren.

Influencern och Youtubern Therése Lindgren, 35, har länge haft sina principer kring veganism och djurrättsfrågor. Det har lett till att hon tackat nej till vissa reklamsamarbeten som inte lever upp till principerna.

Nu tar hon ställning till klädindustrin och slutar att samarbeta med företag som står för massproducerade kläder, också kallat ”fast fashion”.

– Jag har kommit till punkten där jag känner att jag inte längre kan stå för att göra reklam för vissa modeföretag. Och det har att göra med modeindustrins negativa klimatpåverkan och fabriksarbetarnas dåliga villkor, säger Therése Lindgren.

”Jag får ont i magen”

Tillsammans med hållbarhetsexperten Johanna Leymann har Therése Lindgren tagit fram elva hållbarhetskriterier. Samtliga måste uppfyllas för hennes framtida samarbeten.

– Någonstans måste jag ju börja och för mig kändes klädbranschen mest relevant eftersom den tar så mycket plats i hos influencers och är en så himla stor miljöbov, säger hon.

Tanken är att främst samarbeta med företag som utgår ifrån att minimera nyproduktion och värna om det som redan finns. Therése Lindgren hoppas att detta ska leda till att hennes följare reflekterar över sin egen konsumtion.

– Det är inte okej att vi konsumerar kläder på det sättet vi gör. Jag får ont i magen, säger influencern.

Vill se ringar på vattnet

Therése Lindgren tror att antalet samarbeten på hennes kanaler kommer att bli färre till en början, eftersom företagen måste uppfylla alla elva kriterier.

– Men med tiden kommer kanske fler företag att höra av sig till mig, just för att de uppnår de här kriterierna och vill visa det, säger Therése Lindgren.

Hon hoppas att fler influencers ska ta efter och börja ställa krav för att påverka företag och branscher. Kanske vill de till och med använda sig av samma kriterier.

– Det ska bli spännande att se ifall det här ger ringar på vattnet, det hoppas jag, säger Therése Lindgren.