Smittades av corona i ”Idol” – får ingen ersättning

TV4 och Fremantle försökte mörka – nu vägrar de ersätta sjuk personal

Publicerad 2020-11-28

De arbetade gratis för Idol – utan att få veta att deltagarna smittats av corona.

Men TV4 och produktionsbolaget Fremantle vägrar ersätta hårstylisterna för de veckor de sedan låg sjuka.

– Att bli behandlad som om man inte vore någonting värd och smita från sitt ansvar när slarv skett är inte okej åtta månader in i en dödspandemi, säger frisören Anna.


Förtydligande: I en tidigare version av den här artikeln uppgavs att Caspar Camitz testat positiv för corona samma dag som han varit hos frisörerna. Det korrekta är att han insjuknade den aktuella dagen, men inte fick sina provresultat förrän senare. ”Caspar tog sitt test på måndagen och provresultatet kom på tisdagen. Han hade alltså inte fått något testresultat på lördagen. Tacksam för rättelse”, skriver TV4:s Malin Knave i ett sms till Aftonbladet.


Hon ställde upp och fixade ”Idol”-deltagarnas frisyrer gratis. TV4 och produktionsbolaget Fremantle såg till så att hon och hennes kollegor hade munskydd på sig. Men maskkravet gällde varken tv-teamet som filmade, eller ”Idol”-deltagarna som senare visade sig vara smittade med covid-19.

Först tre dygn efter att Caspar Camitz, 26, insjuknat i corona fick frisören Anna veta om smittan, genom att läsa om det i Aftonbladet. Även hon och en av hennes kollegor insjuknade sedan i covid-19, precis som flera i ”Idol”-produktionen inklusive deltagarna Affe Hagström, 21, Nadja Holm, 22, Herman Silow, 23, Indra Elg, 17, Mattias Nederman, 26.

– Jag fick stanna hemma från jobbet i två veckor och eftersom jag är egen företagare så förlorade jag två veckors inkomster helt. Detta i en tid då ekonomin i pandemins spår redan var ansträngd. Jag ställde upp för att vara snäll och för att salongen fick PR, säger Anna.

Idolerna som gick vidare till fredagsfinal i TV4:s Idol. Övre raden från vänster: Alf ”Affe” Hagström, Nadja Holm, Paulina Pancenkov, Nova Luther, Maya Arctaedius, Mattias Nederman, Simon Karlsson. Nedre raden: Gabriel Abdulahad, Niklas Hultberg, Indra Elg, Ella Hedström, Herman Silow. (Frånvarande Caspar Camitz)

Försökte mörka

Inledningsvis antydde ansvariga på både tv-kanalen och produktionsbolaget att Anna och hennes kollega kunde ha smittats någon annanstans. Därefter hävdade Fremantle att de inte känt till Caspar Camitz sjukdom förrän på söndagen, trots att han berättat för Aftonbladet att han blivit sjuk dagen före, samma dag som ”Idol”-deltagarna besökt den aktuella frisersalongen.

Först efter att Anna i flera mejl till TV4:s exekutiva producent Malin Knave och Fremantles projektledare för ”Idol” Joakim Härwell påpekat efterkonstruktionen backade tv-kanalen och produktionsbolaget och bad om ursäkt.

I mejl som Aftonbladet tagit del av skriver Fremantles Härwell:

”Jag vill börja med att be om ursäkt för att vi har brustit i att kommunicera med er kring de idoler som senare visade sig vara covidpositiva. Givetvis hade vi aldrig släppt in personer i salongen om vi hade vetat om att de var sjuka. Vi vill självklart göra allt vi kan för att hindra smittspridningen och vi borde ha kontaktat er direkt. Det är verkligen igen ursäkt, men det blev helt enkelt för mycket och vi borde ha kontaktat er tidigare. Det har aldrig funnits någon baktanke med detta”.

Malin Knave, exekutiv producent på TV4.

Får ingen ersättning

TV4:s Knave skriver till Anna:

”Jag kan bara hålla med Joakim i allt han skriver här nedan och säga att vi är så ledsna över situationen som råder.”

Men sen blev det tyst.

Först nu, två månader efter att ”Idol”-produktionen drabbades av coronasmittan, har Anna och hennes kollega fått beskedet att TV4 och Fremantle inte kommer att betala ut någon som helst ersättning för de två veckor som de låg sjukskrivna och därmed förlorade en halv månadslön i inkomster.

– Hade de bara varit schyssta mot oss, hört av sig och visat omtanke, frågat om de kunde göra något för oss eller kommit med en ursäkt som vi själva inte behövt tvinga fram, så hade jag aldrig berättat om det här. Men att bli behandlad som om man inte vore någonting värd och smita från sitt ansvar när slarv skett är inte okej åtta månader in i en dödspandemi. Vi var schyssta och levererade ett gratisjobb i gengäld mot PR för salongen. Att bli tackad på det här sättet är inte okej, säger Anna.

TV4:s svar ”Oerhört tråkigt”

I hennes mejlkonversationer med TV4 har tv-kanalen hänvisat till produktionsbolaget. Aftonbladet har sökt Fremantles Joakim Härwell utan framgång. Företagets vd Magnus Karlsson Lamm vill inte svara på varför Anna och hennes kollega inte får någon ersättning för sin sjukdomsperiod.

– Vi hänvisar alla mediefrågor till TV4, säger han när Aftonbladet når honom över telefon.

TV4:s exekutiva producent Malin Knave skriver i ett sms till Aftonbladet:

”Det här gäller ett avtal mellan ett produktionsbolag och en frisörsalong, jag förutsätter att avtalet följts och har inte anledning att tro något annat. När det gäller åtgärder för att minska smittorisken har produktionsbolaget vidtagit en rad åtgärder för att göra arbetsmiljön så säker som möjligt, men det går givetvis inte att helt eliminera risken för smitta någonstans i samhället. När det gäller munskydd fanns det enligt produktionen tillgång till sådana, att användas för dem som ville. Självfallet är det oerhört tråkigt om det är så att någon blev smittad vid det här tillfället.”

Förtydligande: I en tidigare version av den här artikeln uppgavs att Caspar Camitz testat positiv för corona samma dag som han varit hos frisörerna. Det korrekta är att han insjuknade den aktuella dagen, men inte fick sina provresultat förrän senare.

”Caspar tog sitt test på måndagen och provresultatet kom på tisdagen. Han hade alltså inte fått något testresultat på lördagen. Tacksam för rättelse”, skriver TV4:s Malin Knave i ett sms till Aftonbladet.


Jackpott på 12 miljoner – ta rygg på expertens system
här

Följ ämnen i artikeln