Mejla

Andreas Hansson

Publicerad:
Uppdaterad:

Hyckleriet är ett faktum men vi ids inte logga ut

Men kan någon ens ta ett steg utan energidryck?

Publicerad:
Uppdaterad:
Sociala medier har gjort energidryck så coolt (tydligen) att folk gör reklam för den helt gratis.
Foto: Anders Wiklund/TT
Sociala medier har gjort energidryck så coolt (tydligen) att folk gör reklam för den helt gratis.

KRÖNIKA. – Vad ska man se för serie nu?

– [titel på trendande serie just nu]

– Är den bra då?

– Nja, sådär.

Antalet månadsabonnemang per person hopar sig lätt, streamingtjänsterna flockas och vi har lärt oss att sluka serierna som för bara några år sedan hyllades som nutidens stora romaner. Och deras inte riktigt lika bra kusiner. Har man autobetalning på Netflix vill man såklart få valuta för pengarna, bra serie eller inte. Vi scrollar runt lika maniskt men ändå håglöst som på Instagram, sociala medier-tjänsten som växt i alla åldersgrupper och känns som nutidens Facebook, kommer den snart också härbärgera främst äldre?

Filterdrottningarnas accessoar

Själv följer jag några humorkonton och mina egna vänner. Att följa kända profiler blir en överdos i sponsrade samarbeten (till och med Lady Gaga, en gång progressiv och radikal lägger mest upp intetsägande selfies och reklam för sitt eget sminkmärke – en accessoar många filterdrottningar och -kungar håller sig med), eller bedriver aktivism av typen vit smal vacker tjej slår ett slag för ”alla kroppar är bra” nypandes efter det lilla magskinn de kan greppa, Black lives matter eller skor sig på hbtq-rörelsens kamp. Är det ett problem? Det tycks vara ett effektivt sätt att få lätta likes och följare, och möjligen pengar.

Profilerna, nyligen granskade i boken ”Badfluence”, är offer för filtrens ouppnåeliga ideal men tjänar ändå pengar och håller oss andra som gisslan.

Ett energidrycksföretag har lyckats så bra med sin kampanj att ingen längre tycks kunna gymma utan en burk koffeinstint blask, folk lägger till och med upp bilder och taggar utan att få betalt, för att verka sponsrade.

 

Även diskrepansen till verkligheten kan man sko sig på, med ett ”så här ser jag ut egentligen”- eller ”här är en frukost som INTE är stajlad”-inlägg. Hyckleriet är ett faktum, den typen av inlägg hade inte funnits utan alla de fixade. Två ”Paradise hotel”-profiler har nyligen släppt podden ”Real talk”, allt gör anspråk på att vara på riktigt men bygger på att det mesta är fejkat.

Men vi fortsätter följa, vi ids inte logga ut.

Slår vi nån gång en lov i nåt litet skogsparti bränner mobilen i fickan. Lyckas vi motstå frestelsen att lägga upp en bild där i spenaten belönar vi oss med ett inlägg när vi kommer hem.

”Det här borde jag göra oftare, lägga bort mobilen”.

Meddelat på Instagram.

Av: Andreas Hansson

Publicerad:

LÄS VIDARE

Publicerad: