Kanal 5 om Books kritik: ”Mycket ovanligt”

Publicerad 2017-01-04

Anna Book anklagade ”Arga snickaren” för att hennes kök skulle vara ett ”fuskbygge”

Nu svarar Kanal 5 på kritiken.

– Alla vill att det ska bli rätt, säger Dan Panas, presschef på kanalen.

Besöket av ”Arga snickaren” blev med facit i hand en mardröm. Det menar artisten Anna Book, som i ”Arga snickaren - vad hände sen?”, berättar om alla fel och brister som hon upptäckt, 18 månader efter inspelningen. Bland annat ska varken kyl eller diskmaskin fungera som de ska.

– Det är ju inte riktigt, det är ju lite fuskbygge, sa hon i en intervju med Nöjesbladet.

”Har hjälpt närmare 150 svenska hem”

Enligt Dan Panas, presschef på Kanal 5, hör det inte till vanligheten med liknande kritik.

– Arga snickaren har hjälpt närmare 150 svenska hem genom åren och det är väldigt, väldigt ovanligt med kritik. Snarare är det så att det har vuxit fram starka relationer mellan familjerna och byggteamet, och i vissa fall har de till och med hållit kontakten efter programmet, säger Dan Panas.

Vad har ni för ansvar i de fel som Anna Book påstår har gjorts?

– Alla vill att det ska bli rätt, och i bästa fall att det också ska kännas rätt. Utan att gå in på några detaljer, men när till exempel vitvaror strejkar så är det inte så mycket om byggnationen, utan då handlar det om att kontakta leverantören och få en ny vitvara.

”Vi älskar Anna Book”

Oavsett vem som gjort fel, enligt Dan Panas tar programmet på sig att åtgärda alla de brister som Anna Book påpekat.

– Vi älskar Anna Book och vi älskar att bli uppläxade av Anna Book. Därför är både hon och hennes matiga lista av reklamationer helt i fokus i det första avsnittet av ”Arga snickaren - vad hände sen?”. Där åtgärdas dessutom alla hennes reklamationer.

”Arga snickaren - vad hände sen?” har premiär 25 januari på Kanal 5.