De har deadline för skilsmässor

Då avslöjar stjärnorna att äktenskapen kraschat

Det hävdas med jämna mellanrum att papperstidningen är död.

Well, inte här i USA.

Här schemalägger kändisarna fortfarande sina skilsmässor efter veckotidningarnas utgivning.

Magnus Sundholm.

Eller för att förtydliga det som låter för otroligt för att vara sant:

De schemalägger tillkännagivandet om brytningarna för att undvika vecko­tidningarna.

Star, National Enquirer, OK!, InTouch, Globe, People och Us är alla konkurrenter.

Men de publiceras samtidigt. Således går de i tryck mer eller mindre vid samma tidpunkt.

Deadline för tidningarna är sen söndag kväll, tidig måndag morgon. Därefter är det tvärstopp om utgivningen onsdag- torsdag ska kunna hållas (när de börjar säljas beror lite på var i USA man bor).

Vi som håller till i Los Angeles eller New York har dem redan på onsdagar, medan andra delar av landet inte får dem förrän på torsdagar.

Därför är måndagar och tisdagar kändisarnas fokus när jobbiga, känsliga och obehagliga nyheter måste tillkännages.

Då undviks en del av den största uppmärksamheten, samtidigt som veckotidningarna går miste om scoopen.

Att för tidningarna nästan två veckor senare gå ut stort med att någon gjort slut är aldrig särskilt hett.

De senaste exemplen på brytningar mellan Hollywoods power couples bevisar tesen:

Måndagen den 23 maj ansöker Amber Heard om skilsmässa från Johnny Depp.

Tisdagen den 6 september bekräftar Tom Hiddleston och Taylor Swift att de gjort slut.

Måndagen den 19 september ansöker Angelina Jolie om skilsmässa från Brad Pitt.

Måndagen den 26 september meddelar Naomi Watts och Liev Schreiber att de separerat.

Tidigt på tisdagen den 18 oktober bekräftar Tobey Maguire och Jennifer Meyer att deras äktenskap är över.

Nu handlar undvikandet av de amerikanska veckotidningarna inte om att de har så många läsare. De har också drabbats av tidningskrisen.

Däremot står de fortfarande på framträdande platser där alla kan se dem, som vid köerna i mataffärerna och servicebutikerna. Samtidigt används deras förstasidor gärna av underhållningsprogram i tv för att belysa kändisnyheter.

Och är det något alla tunnhudade och fåfänga celebriteter med noggrant uppbyggda fasader vill undvika så är det dålig publicitet.

Därmed är den här vågen av måndags- och tisdagsbrytningar långt ifrån över.

Hot or not

Gibson.

Han har suttit i Hollywoods kylskåp i tio år, men med starka ”Hacksaw ridge” är Mel Gibson tillbaka på riktigt.

Fejden mellan Kanye West och Jay Z bara ökar i styrka. Frågan är om allt enbart är en pr-kupp?

Senaste Jack Reacher-filmen med Tom Cruise, ”Never go back”, är bara trött.