Kissie till domstol – för smygreklam

Uppdaterad 2016-09-22 | Publicerad 2016-09-21

Gjorde reklam för mobilåtervinning

Konsumentombudsmannen anser att bloggaren Kissies smygreklam för mobilåtervinning strider mot lagen – och tar henne till domstol.

Enligt marknadsföringslagen måste det framgå vad som är reklam och vem som står bakom reklamen. Det anser konsumentombudsmannen, KO, att bloggaren Alexandra Nilsson, mer känd som Kissie, har brutit mot, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Nu ställts Kissies bolag och hennes samarbetspartner Tour Media AB, som har förmedlat reklamuppdraget, inför rätta.

Gjorde smygreklam

Kissie publicerade det aktuella inlägget den 6 mars i år under rubriken ”Tjäna pengar på dina gamla mobiler!”. Hon skriver bland annat att hon ”äntligen har hittat en sida där man kan få pengar tillbaka om man lämnar in sina mobiltelefoner”. Hon publicerade även ett inlägg på Instagram.

Hemsidan som Kissie gjorde reklam för ägs av företaget Mobilåtervinning, vilket inte framgick i inlägget, anser KO. Det var heller inte tydligt att det var reklam.

Dessutom, menar KO, framställs Kissie felaktigt som en konsument av företagets tjänster.

”Vill ha en klarare praxis”

KO menar att det måste bli tydligare vad som är reklam i bloggar och sociala medier.

– Vi vill att ett domstolsavgörande ska leda fram till klarare praxis och att bloggare och andra som skriver på uppdrag mot ersättning i framtiden blir tydligare med att ange att det är fråga om reklam och vem som ligger bakom reklamen, säger Cecilia Tisell, KO, i ett pressmeddelande.

Nöjesbladet har sökt Kissie.