Kritik mot ”Kakan” i ny kampanj – telejätten försvarar sitt val

Publicerad 2017-02-01

Karin ”Kakan” Hermansson är en av profilerna i Comviqs nya kampanj – något som väcker ilska i sociala medier.

Men telejätten står fast vid sitt beslut.

– Vi har inga planer på att göra några förändringar i kampanjen, skriver kommunikationschef Malin Selander i ett mejl.

I dagarna presenterade Comviq sin nya kampanj. Enligt dem själva vill de belysa ”uttrycksfrihet” genom att anlita tio kändis-ambassadörer, däribland Karin ”Kakan” Hermansson, Zara Larsson och Calle Schulman, som ska utmana folk att våga lämna sina ”filterbubblor och alltmer polariserade sociala medier”.

Men långt från alla uppskattar valen av ambassadörer. Bara de senaste dagarna har hundratals hört av sig till Comviq på deras Facebooksida. Framförallt kritiserar de valet av Karin ”Kakan” Hermansson, som i höstas hamnade i blåsväder för att hon tidigare har twittrat negativt om poliskåren och Malexandermorden, något hon senare bad om ursäkt för.

– Vi vill att alla våra kampanjer ska engagera människor. I dessa tider där uttrycksfrihet inte längre är en självklarhet så är det inte konstigt att just den här kampanjen har engagerat lite extra. Vi fått både positiv och konstruktiv feedback som vi tar till oss, skriver Malin Selander, kommunikationschef på tele2, i ett mejl till Nöjesbladet angående kritiken.

Hotar byta abonnemang

Enligt Malin Selander kommer kritiken inte få några konsekvenser för kampanjen.

– Vi har inga planer på att göra några förändringar i kampanjen. Vi kommer fortsätta låta våra tio profiler genomföra sina uppdrag då vi tycker det är viktigt att de utmanas att se utanför sina sociala medie-beteenden.

Vad säger ni till dem som hotar med att dra in sina abonnemang på grund av detta?

– Vår förhoppning är att alla ska se det övergripande budskapet som handlar om att alla ska kunna få möjlighet att uttrycka sig och vidga sina vyer, så vi kan bli mer förstående för varandra.

Nöjesbladet söker Kakan Hermansson för en kommentar.