The Mamas gör krogshow på Hamburger Börs: ”Mer personligt”

Sofia Sundström/TT

Publicerad 2021-11-02

The Mamas gör en krogshow på Hamburger Börs i januari nästa år. Förutom egna hits gör trion en djupdykning i musikhistorien.

– Att få den här chansen är historiskt, säger Loulou Lamotte.

The Mamas slog igenom ordentligt i och med segern i Melodifestivalen 2020 med bidraget ”Move” – men till följd av pandemin ställdes Eurovision in, och trion har därför knappt hunnit framträda inför en livepublik.

Men nu blir det ändring på det. Den 27 januari äger premiären av deras nya krogshow ”The Mamas move to the rythm” rum på Hamburger Börs i Stockholm. Titeln är en blinkning till deras Melodifestivalvinnande bidrag.

– Showen kommer att vara som en jukebox av våra hits och andras hits. Det kommer att vara mer personligt, att man får lära känna oss mer, bättre och djupare, säger Dinah Yonas Manna.

Internationella artister

Förutom de egna låtarna kommer gruppen att fokusera på andra artister som tidigare har stått på Hamburger Börs scen. Ännu har de inte hela programmet klart för sig, men urvalet är stort: Frank Sinatra, Diana Ross och Monica Zetterlund är bara några som har stått där tidigare.

Men den som hoppas på att för första gången få höra gruppens amerikanska medlem sjunga låtar som ”Sakta vi gå genom stan” eller ”Små gröna äpplen” får tänka om. Trion kommer bara att tolka internationella artister.

– Jag är rätt säker på att det kommer att bli på engelska för mig, säger Ashley Haynes, med ett skratt och fortsätter.

– Om jag skulle försöka mig på svenska tror jag att det hade varit roligt, men det skulle också vara en utmaning. Jag hoppas verkligen att folk tar mig seriöst, att jag inte är ett skämt.

Men Dinah Yonas Manna flikar in.

– Hon är så bra på allt hon gör, för att hon går all in, även med svenskan. Så hon är ”okej vi ska inte avslöja att jag kan svenska förrän jag verkligen kan det”. Men hon är grym! säger Dinah Yonas Manna.

”Folk längtar”

Trots att showen äger rum nästan två år efter att de slog igenom stort och blev folkkära, tror de att publiken har hängt kvar.

– Alla har varit isolerade och saknat livemusik. Jag har sett en ny sida av svenskar, de vill säga hej, vara i samma rum med andra människor, säger Ashley Haynes.

– Folk skriver till oss hela tiden om hur de längtar efter att se oss live, man har inte haft så många chanser till det. Man kan ändå känna att folk fortfarande är kvar – och att de är sugna på att lära känna oss, säger Loulou Lamotte.

Den största utmaningen med att göra showen blir den stora pressen, tror Loulou Lamotte.

– Även om man vet att man är bra på att sjunga handlar det om en show, man ska inte stå rakt upp och ner och sjunga. Sedan har man ett ansvar gentemot publiken som betalar för att komma dit. Man vill ge dem en helkväll som de inte kommer att glömma när de kommer hem. Det ska vara någonting de kan ta med sig, säger hon.

Följ ämnen i artikeln