Blondinbella fälls för smygreklam

Publicerad 2016-05-23

”Har varit svårt att veta hur jag ska förhålla mig”

I ett inlägg på Blondinbella.se uppmanas läsarna att köpa skor från bloggerskans eget märke.

Nu fälls Isabella Löwengrip för att ha gjort smygreklam på sin blogg.

– Det har varit svårt att veta hur jag ska förhålla mig till det, säger Isabella Löwengrip.

Isabella ”Blondinbella” Löwengrip Spångberg, 25, har fällts av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för att ha gjort smygreklam i ett blogginlägg. I beslutet står det att reklamen inte uppfyller kravet för reklamidentifiering.

Inlägget med rubriken ”Bröllopsdags?” publicerades på Isabella Löwengrips blogg den 28 februari i år. Det innehåller först en kortare text och sedan två reklambilder på skor. Skorna är från Isabella Löwengrips egna märke Flattered. På bilderna ser man en cirkel med texten ”Förbeställ, leverans vecka 15”. Under bilderna är en text med information om skorna följt av en länk till webb-butiken.

”Ingen privat blogg”

I anmälan som gjorts av en privatperson ifrågasätts avsaknaden av annonsmärkning.

Isabella Löwengrip och hennes bolag skriver i sitt försvar att bloggen Blondinbella.se ska ses som en samlad webbplats för Blondinbellas företag och inte som en privat blogg.

Fälls av Opinionsnämnden

Enligt Opinionsnämndens bedömning är Blondinbella.se en privatpersons blogg eftersom att den handlar om bloggerskans liv. Läsaren uppmanas att köpa skorna och eftersom Löwengrip själv driver bolaget har inlägget ett kommersiellt syfte.

Nämnden fastslår att det inte framgår att inlägget är reklam och att det därför strider mot artikel 9 i ICC:s regler. Isabella Löwengrip tar domen med ro.

– Jag har välkomnat tydligare direktiv och riktlinjer för hur jag ska göra, speciellt med inlägg som rör min vardag. Jag skriver ju mycket om mina egna företag och det har varit svårt att veta hur jag ska förhålla mig till det, säger Isabella Löwengrip.

Vill vara transparent

Hon berättar att runt två inlägg i veckan är ”köpta inlägg” där företag betalar henne för att skriva om en produkt. Då står det i början av inlägget att materialet är sponsrat. Sedan några veckor tillbaka har hon även börjat märka ut de inlägg där hon skriver om sina egna företag och produkter, även om de inte är sponsrade på samma sätt.

– Jag vill vara öppen och transparent mot mina bloggläsare. En del tycker att det är bra att det blir tydligt och en del tycker att det är lite löjligt att jag måste skriva ut det. De som följt mig i flera år vet ju att det är mina egna bolag. Men nu är det tydligare regler och nu vet jag hur jag ska göra, jag är jätteglad för det, säger Isabella Löwengrip.