’Rollerna har inte haglat över mig’

Uppdaterad 2018-08-20 | Publicerad 2012-07-15

Nöjesbladet träffar Ewa Fröling på inspelningen av nya filmen ”Bäst före” där hon gör huvudrollen

Ett kryssningsfartyg på Östersjön. Där gör Ewa Fröling, 59, sin första ­huvudroll i svensk film på många år.

Nöjesbladet har följt ­inspelningen av Mats Arehns dramakomedi ”Bäst före”.

– Jag spelar en liten surprise för männen i filmen. En kvinna från förr. Det är en romantisk feelgoodfilm, jag skrattade mycket när jag läste manus, ­säger hon.

Humoristiska roller är kanske inte det man främst förknippar Ewa Fröling med, även om många förstås minns hennes insatser i Colin Nutley-filmerna ”Sista dansen” och ”Gossip”.

Både i början av karriären och allra senast har hon ­varit med i två milstolpar i den svenska filmhistorien.

Huvudrollen i ”Fanny och Alexander” (1982), det som blev Ingmar Bergmans (1918–2007) sista stora mästerverk och fyrfaldig ­Oscars-vinnare, är sådant som borde ha lett till en ­internationell karriär. I P4­­-programmet ”Virtanen med Ewa Fröling” berättade hon nyligen hur hon hade ”tjockat på sig” och därför inte fick rollen mot Robert Redford i kärlekshistorien ”Mitt Afrika” (1985). Meryl Streep knep den och ­Oscars-nominerades.

När vi slår oss ned i fartyget Baltic Queens restaurang och pratar, förklarar hon det främsta skälet till att det inte blev någon USA-karriär:

Hade biroll i Millenium

– Jag fick flera erbjudanden, bland annat ett ­kontrakt som skulle ”föda mig”, med ett filmbolag i USA. Men jag var ensamstående mamma, Tilde var bara två år, jag jobbade på Dramaten. På den ­tiden ­åkte man inte bara i väg som man gör i dag. I dag är man ­mobil på ett ­annat sätt, avstånden är ­betydligt kortare.

Senast Ewa Fröling lite oväntat dök upp i en viktig biroll på bio, var i första ”Millennium”-filmen ”Män som hatar kvinnor” (2009), en film som också blev en stor internationell succé.

– Den har väl inte renderat så mycket. Scenen togs i Spanien, man är dum i ­huvudet om man åker till Australien för en enda scen, det viktigaste är att folk tror vi var i Australien.

Är med i musikvideo

Det allra senaste hon syns i är musikvideon till ”Blue” med First Aid Kit. Den svenska popduon ­Johanna och Klara Söderqvist, som har slagit stort inte minst i USA.

– Den har mycket goda vitsord på Youtube. Någon hade skrivit: Nä men Gud, det är ju Harriet Vanger som är med. Ungdomarna kopplar inte mina 40 år i branschen, de har Millennium”-filmen.

Inte så mycket komedier, alltså, förutom Colin ­Nutley­-filmerna. När man pratar med Ewa Fröling, kan man tycka det är synd, för få man träffar är så roliga, drastiska, bitska och rakt-på-sak. Som när vi pratar om varför hon från-och-till kan tyckas ha ­varit försvunnen från svensk film under rätt många år.

– Ja, du får väl fråga filmbranschen. Erbjudanden har inte haglat över en ­precis. Det är förfärligt. Det är slöseri.

Eller när vi pratar om svensk film i dag.

– Jag vet inte vad jag ska säga, faktiskt. Jag vet inte riktigt var ­alla dessa mogna, kloka, vackra sexuella ­människor tog vägen som vuxna. När vi ska beskriva en vuxenrelation blir det ­inte så bra. Oftast ett rejält påskjut mot en kylskåpsdörr eller en människa som ska frigöra sig och ser ut som fan med någon mössa neddragen.

Hon gillar att ”Bäst före” skildrar mogna människor, 55+.

– Ett manus som är varmt, humoristiskt och snabbtänkt, det var inte så mycket att grubbla över.

Vinner på travet

När vi besöker inspelningen tas först en scen där tre män – spelade av Brasse Brännström, Kjell Bergqvist och Göran Ragnerstam – checkar in på kryssningsfartyget. Tre polare som dragit på resa efter en vinst på travet, V75.

Medan Kjells rollfigur lurar till sig en bättre hytt, diskuterar Brasse och ­Göran hur dagens unga kvinnor egentligen ser ut.

Nya inställningar. Omtagningar. De två kvinnorna som männen diskuterar, Camilla Hansson och Tinna Johansson, båda 29, klädda i svart, spetsunderkläder och med mycket ­tatueringar, hamnar inte riktigt i bakgrunden på rätt sätt, tycker ­regissören Mats Arehn.

– Vi har inga repliker, vi har bara stått här hela förmiddagen och ”sett ut”, ­säger tjejerna och skrattar.

– Det är högt tempo. Ibland filmar vi när ­båten är i land, ibland ute till havs. Men de ändrar ju inte avgångstiderna mellan Stockholm och Tallinn efter oss. Så det gäller att få till det, säger Arehn.

Senare under dagen tas Ewa Frölings första möte med de tre männen. Ett ­möte som får kärlekskomedin att ta fart på allvar.

Fröling vill inte alls kalla filmen för en ”comeback”. Hon säger att hon har ­jobbat hela tiden, men aldrig varit särskilt sugen på kändisskapet.

Blir stjärna på slottet

Innan filmen har premiär nästa vår, kommer Ewa Fröling dock att synas rejält, i tv-rutan, som en av deltagarna i SVT:s ”Stjärnorna på slottet”.

Hon skulle vara med ­redan för två år sedan, men hoppade av i sista stund.

– Jag höll på att bli galen på alla jävlar som ringde, jag var ju allt från död till hade cancer. Jag var med om en olycka i Berlin, gjorde mig illa i nacken, jag ­behöver ­inte förklara allt i detalj.

Hur känns det nu då, att få stå i centrum på detta sätt när serien sänds kring ­­jul- och nyårshelgerna?

– Jag tycker det ska bli ­jättekul. Hur mycket man öppnar sig, det bestämmer man ju själv. Och det ska bli så jävla kul att få träffa Lill-Babs. Alla säger det är en fantastisk människa.

Ewa Fröling om ...

…”Fanny och Alexander” (1982):

– Det är klart filmen betydde jättemycket. Att bli tillfrågad och själva arbetsprocessen, det var stort. Och jag har blivit inbjuden att resa för filmen, både då och nu, utomlands värnar man mer om filmskaparen Ingmar Bergman. Men filmen har också gjort att annat har hamnat i skymundan, som Sven ­Nykvist-filmen ”Oxen”. Svens kärleksbarn, han ville göra den SÅ mycket.

…”Fanny och Alexander” som teaterpjäs på ­Dramaten:

– Har inte sett den, vad ska jag göra det för? Inte så att den förtar något från filmen, men Jag förstår bara inte riktigt ­vitsen med den.

…musikvideon till First Aid Kits ”Blue”:

– Regissören ­Daniel Wirtberg skrev ett så underbart brev och undrade om jag kunde tänka mig att ställa upp. Han kändes så begåvad mellan ­raderna. Och bandet kände jag ju till och gillar dem.

Det här är Ewa Fröling

Namn: Ewa Fröling.

Ålder: 59.

Bor: Stockholm.

Familj: Döttrarna Tilde, 32, ­Mira, 22, och barnbarn.

Karriär: Nästan 50 långfilmer, bland annat ”Chez nous” (1978), ”Sally och friheten” (1981), ”Fanny och Alexander” (1982), ”Demoner” (1986), ”Jim & piraterna Blom” (1987), ”Oxen” (1991), ”Sista dansen” (1993), ”Gossip” (2000), ”Sprängaren” (2001), ”Paradiset” (2003), ”Änglavakt” (2010).

Aktuell: I musikvideon till First Aid Kits ”Blue”. Gör kvinnliga huvudrollen i filmen ”Bäst före”. Spelar in nya omgången av ”Stjärnorna på slottet” i augusti ihop med Claes Malmberg, Robert Gustafsson, Lill-Babs och Philip Zandén. Har nyligen varit i Italien och plåtat höstmodet med en av världens främsta modefotografer, Max Cardelli. Så det blir tio sidor mode och reportage med Ewa Fröling i La Repubblica i höst.

Det här är ”Bäst före”

Titel: Bäst före.

Manus: Ulf Kvensler, mest känd för ”Sol­sidan”.

Regi: Mats Arehn.

I rollerna: Brasse Brännström, Ewa Fröling, Kjell Bergqvist, Göran Ragnerstam, Meta Velander, Anki Lidén, Claudia Galli, Lars-Erik Berenett, Anne-Li Norberg, Nina Gunke, Klara Zimmergren, Lena-Pia Bernhartsson, Meliz Karlge, Anders Johansson, Ida Engvoll och Tove Edfeldt.

Handling: Tre manliga vänner i pensionsåldern åker på kryssning tillsammans. Där träffar de en gammal ungdomskärlek till en av männen, ihop med hennes mamma, och gamla känslor sätts på prov…

Premiär: Våren 2013.