”Läkaren klarade sig men jag fick betala”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-06-23

Melina Jankovic, 30, opererade sin näsa och bröst på en plastikklinik i Stockholm.

Men hon tyckte att läkaren gjorde ett dåligt jobb och anmälde honom.

– Näsan blev sned och ett inplantat hänger ut och skaver. Min läkare klarade sig men jag fick betala, säger hon.

Litade på läkaren Melina Jankovic betalade 60 000 för att rätta till sin näsa och få större bröst. I dag ångrar hon sig.

Melina Jankovic från Södertälje bor numera i London där hon arbetar som make- upartist och på ett företag som förmedlar kosmetologer till olika arbetsplatser. Melina gjorde flera operationer 2001 och 2002 hos en plastikkirurg i Stockholm för att rätta till näsan, som hon tyckte var för bred och fyrkantig, och för att förstora sin byst.

– Jag hade två broskbitar i näsan. Direkt när han tog bort gipset så såg jag att den var sned. Men han försäkrade att det skulle rätta till sig inom ett år.

Brösten fylldes med vätska

Melina bestämde sig för att också göra en bröstförstoring hos samme plastikkirurg.

– Jag litade på honom, trodde ju att näsan skulle bli bra. Det var därför jag lät honom operera mig igen.

Även bröstförstoringen blev en stor besvikelse för Melina.

– Jag fick en infektion och brösten fylldes med vätska. När vätskan togs bort pressades ett av implantaten ned och det blev som en kant under bröstet.

Melina Jankovic hade flera samtal och möten med läkaren som gjorde en ny operation – som hon också tycker blev misslyckad.

– Han tog bort en del av kanten på implantatet, men det blev en del kvar också och det skaver – det är jättejobbigt. Och näsan; den blev helt infekterad. Då skyllde han på att jag hade oljig hy och att det var orsaken, att jag inte tagit hand om mig ordentligt.

– Han var väldigt arrogant.

Opererad igen

Melina sökte då upp en kirurg i Belgrad som opererade hennes näsa – igen.

– Den jugoslaviske läkaren sa att läkaren i Sverige tryckt ihop hårsäckarna i näsan och att det var så mycket ärrbildningar att det var svårt att göra något mer.

– Jag klagade hos min svenske läkare igen. Jag hade ju betalt 40 000 för brösten och 20 000 för näsan.

Läkaren erbjöd henne en mindre summa som återbetalning eller att operera igen. Melina vägrade.

– Han hade ju misslyckats förut, varför skulle det bli bättre nu?

I juni 2003 vände sig Melina Jankovic till HSAN och anmälde plastikkirurgen.

– När det gällde näsoperationen sa de bara att jag kom in för sent med anmälan.

”Hon är perfektionist”

I plastikkirurgens yttrande till HSAN skriver han:

”Patientens bröst ser ut som de brukar göra efter en bröstförstoring hos en person med hennes förutsättningar.”

”Patienten ... är till sin läggning perfektionist. Hon delar problemet med många andra patienter. Folk ser i allmänhet ut hur som helst men vissa förväntar sig att efter operationen se ut som Claudia Schiffer.”

”? som MJ håller mig till last, är beklaglig; men inget som undertecknad kan hållas ansvarig för. En tjock oljig hud innehåller många bakterier i talgkörtlarna.”

HSAN bedömde att bröstoperationen ”skett med vedertagen teknik” och att ”resultatet är inte heller sådant att man kan hävda att XX handlat felaktigt eller oskickligt” och därför lämnades Melina Jankovic anmälan utan åtgärd.

– Jag har jättemycket komplex fortfarande. Jag är så medveten om både näsan och bysten hela tiden. Jag är en singeltjej och har inte varit ihop med någon på flera år.

– Jag tycker att det här är pinsamt. Folk frågar hela tiden om näsan: ”Vad är det för ärr du har där?” Jag hade hellre haft kvar min gamla näsa.

Om granskningen

Läs mer

Leif Kasvi, Richard Aschberg

Följ ämnen i artikeln