Hela världen återskapad i ny flygsimulator

Gustav Sjöholm/TT

Publicerad 2020-08-10

Vartenda träd, väg, hus, sjö och flod har återskapats i "Microsoft flight simulator".

Med ny teknik går det nu att flyga över hela världen från sin soffa – i exakt samma väder som utanför fönstret.

– Molnet gör det möjligt att göra saker som helt enkelt inte var möjligt förut, säger simulatorchefen Jörg Neumann.

Det är svårt att förstå hur stor jorden egentligen är. Martial Bossard, huvudutvecklare av "Microsoft flight simulator", ger ett exempel:

– Om du flyger en Cessna och har fem kilometers sikt åt höger, och fem kilometers sikt åt vänster, och flyger åtta timmar om dagen, sju dagar i veckan, så tar det fjorton år att se hela planeten, säger han.

Med det i bakhuvudet är det ett rejält åtagande att ge sig på att simulera hela jorden, och dessutom försöka sig på att göra det så nära fotorealistiskt som möjligt. Men utvecklarna på franska Asobo, tillsammans med teknikjätten Microsofts resurser, har gjort ett försök i den senaste utgåvan av "Microsoft flight simulator".

Stora mängder data

Med hjälp av två petabyte data – motsvarande 1,7 miljoner dvd-skivor – från karttjänsten Bing, fotogrammetri och maskinlärning har hela planeten återskapats. Förenklat kan man beskriva processen så här: satellitbilderna analyseras, och mjukvara räknar ut om det är en byggnad, ett träd eller en strand som ses. Med hjälp av höjddata och annan tillgänglig information byggs sedan allting upp till en tredimensionell värld.

– Allting bygger på system, så om du går in och ändrar på ett ställe utifrån Seattle, så ändrar du samtidigt i Melbourne, förklarar Bossard.

Använder riktigt väder

Jörg Neumann, chef för "Microsoft flight simulator"-serien, säger att man har fått anställa experter som utifrån en bild från ovan analyserar vilken typ av träd man ser, eller vilken typ av hustak det rör sig om, för att det ska se rätt ut i simulatorn.

– Allt vi har är fotografier från ovan och höjddata, men med maskinlärning har vi tagit fram en komplett version av Paris, vi har landsbygden med buskar, träd och gräs. Och det ser bokstavligen ut som den riktiga världen. Jag trodde inte att vi skulle nå dit när vi startade, men vi har försökt i fyra år, och resultatet överträffar åtminstone mina förväntningar, säger han.

Men en flygsimulator utspelar sig mest ovanför marken. Och även luften bygger på avancerade system, med lufttryck och vind, som påverkar hur flygplanet uppför sig. Dessutom skapas väder utifrån realtidsdata som läses in från datamolnet. Det betyder att regnar det i riktiga Sundsvall, så faller det regn över staden även i simulatorn.

Flera hjälpsystem

Flygsimulatorer har tidigare riktat sig mot en relativt nischad grupp, inte sällan med stora förkunskaper och höga krav på realism. Flera av utvecklarna har tagit flyglektioner under arbetet, några har blivit certifierade. Simulatorn är så avancerad du vill att den ska vara, men det finns en hel del hjälpsystem för den som önskar.

– När du flyger för första gången känns det ganska enkelt. För du har någon bredvid dig som gör allt det svåra. Du behöver bara röra spaken och kan direkt starta och göra några manövrar, och till och med nästan landa. Vår tanke var att erbjuda all den assistansen för att göra upplevelsen tillgänglig, säger Bossard.

– Mottot har varit att ingen pilot ska hamna på efterkälken, det betyder att alla som vill flyga ska kunna flyga, säger Neumann.

"Microsoft flight simulator" släpps 18 augusti till pc. Spelet är också tänkt att släppas till Xbox One, men inget datum är satt.