Moa Gammel Ginsburg: ”Jag tror det finns ett pris att betala om man är besvärlig”

Publicerad 2020-09-11

Moa Gammel Ginsburg romandebuterar med boken ”Gertrud”.

Som om det inte räckte med att hon är framgångsrik skådespelerska, regissör och nybliven kreativ chef på Sveriges Radio.

Nu romandebuterar Moa Gammel Ginsburg, 39, med ”Gertrud”, en historia om svenskar i filmbranschen i Hollywood, under metoo-hösten 2017.

– Först tänkte jag inte låta min man läsa den. Jag var rädd för att han skulle få en helt annat och mycket mörkare bild av mig, säger hon.

Nej, Moa Gammel Ginsburgs debutroman är inte autofiktion, även om några före detta män hon varit ihop med har fått låna ut drag åt huvudpersonerna. Författarinnan verkar inte bry sig om de känner igen sig eller inte.

– Alla tre männen är baserade på verkliga personer. En på en väldigt känd skådespelare i USA. En annan på en relation jag hade med en regissör, där har jag tagit ganska rakt av.

Och nej, även om hon kallar boken för ”en idéroman om en struktur”, är det inte det minsta pretentiöst. ”Gertrud” är en spännande bladvändare om några människor i filmbranschen i Hollywood.

Gertrud själv är en före detta modell, numera skådespelerska, med höjdpunkterna i den karriären bakom sig. Nu är hon trött på att spela dum blondin. Nu försöker hon sälja in ett självbiografiskt filmmanus. Hennes make Gustav är filmproducent. Äktenskapet är stendött. Gertrud är mer tänd på den svarta filmregissören Erwin, filmvärldens nya älskling. I bakgrunden finns också den mycket äldre Gabriel, som hon var ihop med som väldigt ung, hon var lite grann hans musa. Sedan skrev han en utlämnande roman om deras liv ihop.

Varför ville du skriva en roman?

– Jag har alltid älskat litteratur. Har velat bli författare ända sedan jag var fyra år. Men som vuxen har jag haft så mycket respekt för själva texten, att jag inte vågat närma mig det tidigare.

I stället blev hon både modell och skådespelerska och utbildade sig till civilekonom på Handelshögskolan i Stockholm. Där stötte hon på den patriarkala struktur som gjorde att hon långt senare skulle vara en av drivkrafterna bakom #tystnad.tagning och den svenska metoo-rörelsen.

– De hade ganska mycket att göra upp med i sin kvinnosyn. Att gå till prostituerade uppfattades inte som otrohet. Vi kvinnliga studenter delades in i smuts och fru på excelark. Jag hoppas jag var smuts (skratt), det känns roligare än att vara frumaterial.

Moa Gammel Ginsburg

”De som kallades förövare har blivit offer”

Skådespelargenombrottet kom med Johan Brisingers ”Underbara älskade” (2006) där hon spelade mot Michael Nyqvist (1060-2017) och Anastasios Soulis. Sedan har hon bland annat gjort ”Sommaren med Göran” (2009), ”Tommy”, tv-serien ”Jordskott” (2015-2017) och senast dykaräventyret ”Breaking surface”. Både den och regidebuten ”LasseMajas detektivbyrå – Tågrånarens hemlighet” hade biopremiär strax innan coronapandemin slog till. Annars hade sannolikt barnfilmen lätt passerat 250 000 besökare.

Under metoo-hösten 2017 var hon en av initiativtagarna till #tystnad.tagning.

– Jag samlade in alla vittnesmål och skrev uppropet. Det var väldigt frustrerande. Man blir radikaliserad av att läsa 300 sidor övergrepp, man blir svart och vit i huvudet.

Hon är lite besviken över vad som har hänt efter det. Nu har det kommit böcker som tacklar ämnet av Åsa Linderborg och Cissi Wallin och Moa tror att Lars Noréns kommande dagböcker kanske också handlar om hösten 2017.

– En del har blivit lite skevt. De som kallades förövare har nu blivit offer.

– Metoo-upproret ledde till en del bra saker, men tyvärr är det mesta ändå sig likt. Det är ju producenter som vet saker, men som ändå anställer folk. ”Hur går ni vidare med det här, då?” kan jag ha frågat. Efter ”Breaking surface” har jag inte fått en enda roll. Jag tror det finns ett pris att betala om man är besvärlig.

– Dessutom… magin med skådespeleriet försvann lite grann för mig. Det kom fram så mycket sjuka grejer med #tystnad.tagning, man blev cynisk, det var många man hade velat jobba med som man tappade respekten för.

Satsar inte på Hollywood

Och då skrev hon boken ”Gertrud”.

– Jag skrev ett kapitel om svenskar som hade kräftskiva i Hollywood och skickade det till Piratförlaget. ”Nu gör vi det här”, sa de. Jag behövde någon som pushade på.

– Det är ganska sällan man får läsa böcker om en före detta modell som är extremvacker.

Gertrud har konsumerat patriarkal makt via sina män. Nu objektifierar hon Erwin som hon själv har blivit objektifierad. Hon är en vit och privilegierad kvinna som tror att sexism och rasism är samma sak.

Gertruds och de tre männens liv vävs sedan samman på ett inte helt förväntat sätt…

Moa skriver även på ett filmmanus av historien, den är tänkt att spelas in i en stad i Spanien som liknar Los Angeles (”det blir för dyrt annars”).

Har du själv aldrig drömt om att försöka dig på en Hollywood-karriär, som så många andra svenskar?

– Det är ju en agent med i boken, baserad på en riktig agent, jag ska inte säga vem, som pushar för att kvinnor ska ha höga klackar och mer urringning när de går på möten. Jag tror det är ganska brutalt att åka dit och tro att man ska få roller på sin talang. Och jag är för gammal.

Med Alexandra Rapaport och Sofia Ledarp på årsdagen av ”Tystnadtagning.

Blev påkörd – flög flera meter

Och hur är det med maken? Hinner du träffa honom så mycket som du jobbar? Fick han läsa boken?

– Jag tror han var lite matt året som jag gjorde dykfilmen, regisserade LasseMaja-filmen och skrev boken. Men han är fantastisk, han tror på mig och säger ”du får göra vad du vill”.

– Och ja, han fick läsa den och tyckte om den. Av de som har läst boken redan, ser uppenbarligen folk helt olika saker i den. ”Jag kände igen allt”, sa någon som själv hade haft destruktiva relationer. En annan förstod inte alls hur Gertrud kunde vara ihop med Erwin. Jag tror många som haft ihop det med de här så kallade magiska geniala männen, kan känna igen sig.

Mitt i alltihop säger Moa också att hon är glad att hon – lever!

Någon vecka innan vi träffas, när hon gick över på ett övergångsställe, blev hon påkörd av en cyklist som kom farande nedför Götgatsbacken, som för de som inte kan sitt Stockholm, är väldigt brant.

– Jag blev påkörd bakifrån, cykeln bara klippte mig och jag flög ett par meter. Axeln gick ur led. Jag skrapade upp hela armbågen, jag fick hål i huvudet så det blödde både bak och fram. Det kom både poliser och ambulans. Och en fantastisk kvinna som bara satt med mig. Det finns änglar.

– Jag har ett litet ärr i pannan, men jag är glad att jag lever. Och det är kanske dags att sätta upp ett fartgupp i backen. En annan kvinna som blev påkörd dog.


Namn: Moa Gammel Ginsburg.
Ålder: 39.
Bor: Lägenhet i Stockholm.
Familj: Maken Victor Ginsburg Müller, formgivare och designchef, och 4-årig son.
Aktuell: Med romanen ”Gertrud”.

Moa Gammel Ginsburg om…

… Hjalmar Söderberg-pjäsen ”Gertrud” från 1907, som romanen är en slags nytolkning av:
– Min favoritpjäs ihop med Strindbergs ”Ett drömspel”. Jag såg den 2007 på Stockholms Stadsteater med Maria Salomaa i titelrollen och Erik Johansson som den unge regissören. Min bok tror jag är ungefär 80 procent nytt.

… jobbet som kreativ chef för Sveriges Radio Drama:
– Vi har lagt upp en ny strategi för drama på Sveriges Radio. På P4 kommer en serie av komikerna Jonatan Unge och Sissela Benn. Det ska bli fantastiskt att få vara med och utveckla ljuddramat. Jag går upp tidigt på morgnarna och skriver på böcker eller filmmanus, innan jag åker till radion. Och de har varit generösa med tjänstledighet när jag haft olika projekt.

… favoritförfattare:
Sara Stridsberg. Marguerite Duras. Och jag tycker att när Ingmar Bergman har skrivit ut sina filmdramer är de helt fantastiska.

… favoritregissörer:
Lars von Trier, Christopher Nolan, Sofia Coppola, Jane Campion. Så får vi se vad det blir av den mixen. LasseMaja-filmen var väl någon slags examensfilm, nästa blir nog mer personlig. Många tyckte min barnfilm var lite läskig. Jag har skräckfilmsprojekt på gång också. Jag vill nog göra en film i varje genre innan jag dör.

… vad hon läser just nu:
Birgitta Lindqvists resa över avgrunden när hon blev lämnad av sin man, Herman Lindqvist. Helt fantastisk. David Wibergs ”En vuxen människas bekännelser” är också jättejättebra. Och så en bok av Angie Thomas, ”The hate u give”, om en svart tjej och klass. Finns redan som film, men jag vill läsa boken först.