Är Kardashians fortfarande relevanta?

Sara Haldert/TT

Publicerad 2023-05-23

Uppbrott, hudcancer och de skönhetsideal som realityklanen själva har skapat. Den nya säsongen av ”The Kardashians” är här.

Men fyller en av världens mest kända familjer fortfarande en funktion?

När realityserien ”Keeping up with the Kardashians” började sändas i USA 2007 var det knappt någon som visste vilka medlemmarna i familjen var. Men i takt med att serien intog förstaplatsen på realitytronen blev även systrarna Kardashian/Jenner och deras mamma och manager Kris Jenner några av världens mest kända, rika och inflytelserika personer.

Diskutera skönhetsideal

Serien, som numera heter ”The Kardashians”, har genom åren satt såväl transfrågor som skönhetsideal på kartan. Och när det på torsdagen är dags för en ny säsong verkar systrarna för första gången själva reflektera över det senare.

– Vi måste verkligen börja diskutera de skönhetsideal vi har satt. Jag vill inte att min dotter ska göra som jag har gjort. Helt ärligt önskar jag att jag inte hade rört någonting, säger Kylie Jenner i trailern och syftar på sina egna skönhetsingrepp.

Av förhandstitten att döma kan tittarna även vänta sig att Kim Kardashian pratar om exmaken, rapstjärnan Kanye West, uppbrottet från pojkvännen Pete Davidson samt få inblick i hur Khloé Kardashian drabbas av hudcancer.

Men är familjens extravaganta vardag fortfarande relevant? Ja, tror Natalie Demirian, nöjesjournalist på Aftonbladet:

– De vet ju vad de gör och är bra på att förnya sig. De vet vad som är intressant här och nu, och på det sättet håller de sig relevanta.

Tiktok utmanar

Demirian tror ändå att familjen står inför utmaningar framöver.

– De senaste säsongerna har mer känts som ett fönster för dem och deras business, än att de faktiskt bjuder på härlig reality. Om de ska visa alla sina affärer och bilar så måste de mixa upp det med privatliv och roliga saker som händer. De behöver vara på tårna där, säger hon.

Ett sätt att vara det är att befinna sig där lampan lyser – och just nu lyser den på Tiktok snarare än Instagram, menar Demirian. Tiktok-generationen har möjlighet att följa nästan vem som helst på ett ”realityaktigt” vis, och det innebär större konkurrens för Kardashian-familjen.

– Men där är de å andra sidan redan rätt bra på att skapa bra innehåll. De får se till att fortsätta ha ett stort pr-team som väljer ut de bästa godbitarna till Tiktok.

”The Kardashians” har säsongspremiär den 25 maj på Disney+.