Svenska porrstjärnan anmäler flyttfirma för sexistisk reklam

Publicerad 2016-07-22

Blev själv anmäld – nu vill hon nu ge igen

Den svenska porrstjärnan Puma Swedes strippklubb har anmälts flera gånger.

Nu hämnas hon och anmäler en flyttfirma för sexistisk reklam.

– Barn blir väl lika upprörda över deras kroppar, säger Puma Swede.

Det har inte varit helt lätt för strippklubbsägaren Puma Swede, 39, att marknadsföra sin verksamhet. Så sent som i maj plockades klubbens jobbannons ner från Facebooksidan ”Jobb i Stockholm”. Privé har dessutom anmälts ett flertal gånger, bland annat av Sveriges Kvinnolobby, för att de har bilder av nakna tjejer på sina företagsbilar.

– Vi har anmält klubb Privés bilar för att man använder kvinnors kroppar för att sälja en produkt och sexualiserar och diskriminerar kvinnor genom att göra det, säger Clara Berglund, generalsekreterare på Sveriges Kvinnolobby.

Men även om Puma har blivit fälld av Reklamombudsmannen två gånger i år så finns bilarna kvar.

– Jag förstår inte varför är det så skamligt att visa upp sig och tycka att man är sexig och kvinnlig. Det ses som något så fult. Varför?, säger Puma Swede.

Nu ger hon igen

Porrstjärnan har nu valt att svara med samma mynt mot en flyttfirma. I juli skickade hon in en liknande anmälan. Anmälan rör flyttfirman OCT:s bilar som pryds med bilder av nakna män som poserar bakom flyttkartonger och blomkrukor.

– Om OCT får köra runt i sina bilar utan att bli anmälda då tycker jag att vi har samma rätt att göra det. Barn blir väl lika upprörda över deras kroppar, säger Puma Swede och fortsätter:

– Många säger att kvinnorkroppen är så sexualiserad men är inte det här att sexualisera män på samma sätt?

Men tror du inte att det handlar om vilken business som ligger bakom?

– Jo, det tror jag visst att det gör. Men vi bägge gör ju kroppsarbete. De använder sina muskler och kroppar för att flytta kartonger medan vi använder våra kroppar för att dansa och underhålla. Men sedan är det ju man och kvinna, där i ligger skillnaden.

"Handlar ju om porr"

Curt Jörnåker, vd för OCT anser inte att bilderna på flyttbilarna är sexistiska. Alla män syns på bilarna jobbar för OCT. Curt Jörnåker är själv en utav dem.

– Hon har ju helt missat budskapet bakom. Det som bilderna betyder är att man ska kunna syna oss i sömmarna. Vi är ett ärligt företag och har ingenting att dölja, säger Curt Jörnåker och anser inte att man kan jämföra de båda verksamheterna.

– En strippklubb handlar ju om porr och det kanske inte är så lyckat att man åker runt och marknadsför bland folk, säger han.

Följ ämnen i artikeln