Kaos på mässa under stort Youtube-event

Publicerad 2016-01-06

Det rådde kaos på Stockholmsmässan under Youtube-eventet Tubecon.

Köerna ringlade långa och många besökare fick inte ens träffa sina idoler.

– Flera killar och tjejer gråter för att de inte har fått träffa någon, säger besökaren Dan Persson.

Dan Persson.

När Sveriges största Youtube-event tog plats i Stockholmsmässan under onsdagen blev det kaotisk stämning bland besökarna. Med flera välkända ansikten från videosajten som bland annat Daniel Norberg, Sash och Manfred Erlandsson lovade arrangörerna besökarna att få träffa sina favoriter från Youtube. Men för många besökare bestod dagen endast av köande.

– Det är så mycket folk och de har ingen koll på köer. Folk är hur upprörda som helst. Min dotter och många andra har inte fått träffat någon, säger Dan Persson som rest från Jönköping med sin dotter och hennes kompisar.

”Ingen styr upp”

Även Linda Haglund var på plats på mässan med sin dotter och vittnade om ostrukturerade köer.

– Folk tränger sig och ingen styr upp. Många har sett fram emot detta i flera månader, säger hon.

När Linda och hennes väninna väntade på mässans "vuxenparkering" fick hon ett sms från sin dotter om att de väntat i två timmar på att få träffat videobloggaren Manfred Erlandsson och att andra besökare hade trängt sig före.

– Det är en jätterolig idé men det är tråkigt att det blir såhär. Det är många som reagerat men till nästa år är det garanterat fixat, säger Linda Haglund.

Linda fick det här sms:et från sin dotter.

Många besökare uttryckte sin besvikelse på evenemangets Facebook-sida. "Kan vara sämsta upplägget på en mässa", skriver en medan en annan skriver "Totalt kaos och obefintliga kösystem!".

I ett mejl till Nöjesbladet skriver Tubecon att engagemanget varit mycket starkt och överträffat deras förväntningar samt att besökarna haft en trevlig dag.

– Det har framför allt varit många personer som ville träffa samma Youtube-profiler på en och samma gång, samtidigt som vårt program har haft tider som varit tvungna att hållas, skriver Gunnar Svensson, VD för Stockholm Games som arrangerade eventet.

På eventet, som arrangeras för första gången, får besökarna chansen att träffa sina favorit-Youtubers, lyssna på panelsamtal och se liveshower spelas in.

Följ ämnen i artikeln