Telia om kanalbråket: ”Vi står alldeles för långt från varandra”

Uppdaterad 2017-06-09 | Publicerad 2017-06-04

Telia och Discovery beskyller varandra för att fara med osanning.

Bägge parter hoppas hitta en lösning i tid, men med bara några dagar kvar till att Kanal 5 och andra Discovery-kanaler försvinner för 1,5 miljoner tittare är de långt från en lösning.

– Just nu står vi står alldeles för långt från varandra, säger Telias Jonas Hasselberg.

Det ser mörkt ut för de tittare som ser fram emot VM-kval, eller för den delen andra program på Discovery Network Swedens kanaler den kommande veckan.

På lördagen skickade Discovery ut ett pressmeddelande där de förklarade att förhandlingarna med Telia strandat helt.

– Vi är ledsna över att behöva berätta att Telia igår kväll (läs: fredag) signalerade till Discovery att Telia inte önskar ha några ytterligare konstruktiva förhandlingar med oss. Vi känner dock att det är mycket viktigt att informera alla Telia-kunder om att det, efter Telias besked till oss, föreligger en verklig risk att Teliahushållen förlorar Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport och Discoverys samtliga övriga kanaler, säger Dan Panas, kommunikations- och presschef på Discovery Networks, i pressmeddelandet.

Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär, känner inte igen sig av beskrivningen av att ”Telia inte önskar några ytterligare konstruktiva förhandlingar”.

– Så är det definitivt inte. Det är besynnerligt att de säger så, säger han.

– Dörren står vidöppen. Vi vill absolut hitta en väg framåt.

Hemligt brev till medarbetarna

Samtidigt som Discovery gått ut med ett offentligt uttalande, cirkulerar även ett internt meddelande som de skickat till alla sina medarbetare.

Nöjesbladet har tagit del av meddelandet.

Där skriver Discovery bland annat att att Telia kommit med en del ”osanna anklagelser”.

”Sanningen är att Telia i förhandlingarna har gjort det mycket tydligt för oss att de vill betala mindre för vårt innehåll än de betalat tidigare”, skriver Discovery.

Jonas Hasselberg på Telia känner till det interna meddelandet. Han påstår i sin tur att det är Discovery som far med osanning.

– Varken de eller vi får kommentera vad det ligger för bud. Men jag kan säga att vi har lagt bud som är långt över det vi betalar i dag och ändå kommer vi inte överens.

Kanalerna byts ut

Oavsett vem som har rätt eller fel finns det fortfarande risk att 1,5 miljoner tittare kommer bli utan en rad kanaler den närmsta tiden. Om inte parterna kommit fram till en lösning försvinner kanalerna från Telias utbud den 8 juni.

Är det något som överhuvudtaget talar för att ni hinner komma fram till en lösning?

– Det hoppas jag verkligen, det handlar bara om att två bolag ska komma överens på kommersiella villkor. Vi är väldigt tydliga med vad vi vill se, säger Jonas Hasselberg.

Även Dan Panas på Discovery Networrks hoppas att parterna kan komma överens före onsdag.

– Vi har erbjudit Telia alla de rättigheter de efterfrågat och vi var väldigt nära att komma överens tidigare i veckan. Men i fredags ändrade sig Telia radikalt. De säger nu till oss att de ersättningskanaler de erbjuder sina kunder istället för våra inte är tillfälliga.

– Vi hoppas ändå på en lösning, vår dörr står öppen, säger Dan Panas till Nöjesbladet på söndagskvällen.

Följ ämnen i artikeln