”The square” värd att vinna

Ruben Östlunds ”The square” fortsätter erövra världen. Den kan mycket väl vinna Oscar 4 mars.

Andra favoriter från det starka filmåret blev som väntat nominerade. ”Three billboards outside Ebbing, Missouri”, ”Dunkirk” och ”Darkest hour” utmanar ”The shape of water” om de stora priserna.

Kul att även ”Get out” och ”Lady bird” fick flera nomineringar.

”Get out” är välgjord skräck om rasism, en stor publiksuccé i USA. Bra att de som röstar på Oscar lyfter fram en originell genrefilm. Även den rara uppväxtskildringen ”Lady bird” av Greta Gerwig, en lågmäld komedi om en tonårsdotter och hennes föräldrar. Mycket charmig.

En storfavorit är Frances McDormand för huvudrollen i ”Three billboards outside Ebbing, Missouri”. Filmen fick tre skådespelarnomineringar och är värd en Oscar för bästa manus.

Gary Oldman borde vara lika säker vinnare för rollen som Winston Churchill i ”Darkest hour”. En mycket gripande roll i en film som utspelas under samma vår 1940 som ”Dunkirk”. Oldman har haft en imponerande karriär och har gått från Sid Vicious till Churchill. Han har bara en tidigare Oscarnominering, för ”Tinker tailor soldier spy”.

”The shape of water” hade världspremiär på filmfestivalen i Venedig. När jag träffade Guillermo Del Toro då sa han att det var den mest personliga film han gjort, men var lite osäker på hur den skulle tas emot. Den vann Guldlejonet i Venedig, och har sedan blivit en galafavorit. 13 nomineringar nu.

Sally Hawkins är mycket bra i den filmen , men kategorin bästa kvinnliga huvudroll är mycket tuff. Även den eviga Meryl Streep är fantastiskt bra i ”The Post”.

Fler öppnar ögonen för ”The Square”

Ruben Östlund fick fina Guldpalmen i Cannes och ställs nu mot ”Om kropp och själ”, som vann Guldbjörnen i Berlin. En poetisk drömsk film från Ungern. I Berlin såg jag också chilenska ”En fantastisk kvinna” som vann manuspris där. I Cannes tävlade starka deprimerande dramat ”Saknaden” av Andrej Zvjagintsev. Svensk premiär 6 april.

De är Ruben Östlunds medtävlande om Oscar för bästa icke-engelskspråkig. Ingen av dem självklar vinnare. Ruben Östlunds ”The square” kan mycket väl få Oscar. Han och hans medarbetare har en dryg månads kampanjande på sig.

”The square” vann inte bara i Cannes. Den blev också stor vinnare vid Europeiska filmpriset med sex priser. Nu Oscarnominerad - men den fick inte Guldbagge för bästa film? Verkar det underligt?

Filmpriser är underliga. Några lyfter fram det de vill hylla. Andra tycker inte om det. Det finns inga tidtagarur eller måttband. Man kan känna sig galen av många galor.

Nu öppnar fler ögonen för ”The Square”. Det är bra.