Annonsörerna: ”Vi visste inte att vi var där”

Uppdaterad 2021-06-07 | Publicerad 2021-06-06

Flera välkända varumärken annonserar på Stoppa Pressarna – utan att veta om det.

Matvarukedjan Willys menar att de inte gett sitt godkännande för annonsering på sajten.

”Det är viktigt för oss att inte synas i sammanhang som kan uppfattas som oseriösa,” skriver Willys kommunikationschef Johanna Eurén.

Bland Stoppa Pressarnas annonsörer finns flera välkända varumärken som sportbutikskedjan Intersport, cykeltillverkaren Crescent och byggvaruhuset Hornbach.

Flera av annonsörerna köper sina annonser via ett mediebolag och säger att de inte vetat om att de synts på sajten.

Matbutikskedjan Willys tog bort sina annonser på Stoppa Pressarna när de fick veta att de annonserat där.

”Det är naturligtvis viktigt för oss att vårt varumärke inte syns i sammanhang som kan uppfattas som oseriösa,” skriver Willys kommunikationschef Johanna Eurén i ett mejl till Aftonbladet.

”Denna sajt är inte godkänd av oss för att annonsera på, så att vår annons fanns med här beror på att det har skett ett misstag i något led. Annonsen ska vara borttagen nu.”

Matbutikskedjan Willys har valt att plocka bort sina annonser från Stoppa Pressarna.

Kräver förklaring

Det finska mejeriföretaget Valio, som köpt sina annonser via annonsörnätverket Playad, hade fått en lista över de sajter som deras reklamer synts på av mediebyrån Scream. Av någon anledning hade Stoppa Pressarna inte varit med på den listan, säger Anette Björnlund, media- och kommunikationschef på Valio Sverige. Företaget har nu tagit bort annonsen från Stoppa Pressarna och bett Playad att skicka en uppdaterad lista på de sajter som Valios annonser syns på.

”Först och främst vill vi ha kontroll över vilka sajter våra annonser syns på,” säger Anette Björnlund i ett mejl till Aftonbladet.

”Stoppa Pressarna fanns inte med på den lista över sajter som vi annonserar på via Playad. Vi håller på att ta reda på varför, och har bett leverantören Playad om en förklaring.”

Enligt Anette Björnlund stämmer innehållet och upplägget på Stoppa Pressarna inte överens med Valios värderingar.

”Annonsplatserna behöver vara i linje med de målsättningar som vi satt upp avseende till exempel målgrupp och räckvidd. De ska självfallet även stå för trovärdighet, god etik och ha ett kvalitativt innehåll”, skriver hon.

Stoppa Pressarnas ansvarige utgivare Daniel Nyhlén.

Crescent står kvar

Bland annat under rubriken ”Camilla Läckberg tvingas söka hjälp mitt i krisen” – om att succéförfattaren tar hjälp av maken Simon Sköld, 34, för att komma i form, rullar en reklam för smarta elcyklar från Crescent.

Crescent i Sveriges presskontakt Johanna Smedberg hänvisar till mediebyrån Phd Medias kontor i Göteborg som sköter Crescents annonsering.

Ingela Urholm, chef för Phd Medias Göteborgskontor, säger att de inte uttalar sig om kunders kampanjer med tredje part i detalj, men ser ingen problematik med att annonsera på Stoppa Pressarna, trots att sajten står utanför det pressetiska systemet.

”Stoppa Pressarna ingår i nätverk för onlineannonsering, där bland annat även lokal- och kvällspressajter omfattas. Det medför att annonsörer inte väljer specifika sajter att synas på, vid denna typ av bokning,” säger Ingela Urholm.

”Fokus ligger på att nå specifik målgrupp, vilket innebär att annonsören kommer vara synlig på ett flertal olika sajter inom nätverket.”

Byggvaruhuset Hornbach är en av annonsörerna på kändissajten Stoppa Pressarna.

Hornbachs presskontakt i Sverige, Malin Broman på pr-företaget Polhem, meddelar att företaget ”tittar på det internt”.

Intersports vd Pontus Petersson säger att han inte haft någon kännedom om annonsering på Stoppa Pressarna och hänvisar till marknadschef Glenda Marevind, som sagt att hon ska återkomma med en kommentar.

Aftonbladet har sökt det finska skönhetsproduktföretaget Lumene.

Uppdatering: Efter att denna artikel publicerats meddelade Crescent den 7 juni att de tagit ner annonsen så fort de blivit varse om den.

”Att annonsera i medier som inte arbetar enligt pressetiska riktlinjer är inte i enlighet med vår policy,” skriver Crescents presskontakt Johanna Smedberg i ett mejl till Aftonbladet.

"Vi för nu dialog med vår mediebyrå för att säkerställa skärpta rutiner och samsyn."

Följ ämnen i artikeln