Jo – dina filmer var bättre förr, Dustin

Dustin Hoffman säger att filmerna var bättre förr.

Sant?

Inte självklart. Men Hoffmann själv valde bättre filmer när han var yngre. Nu gör han skräp med Adam Sandler.

Det är frestande att se tillbaka på tidigare årtionden som guldåldrar för filmvärlden. Dustin Hoffman slog igenom med i starka filmer, och i samma generation kom Robert De Niro, Al Pacino, Gene Hackman och intressanta regissörer. Meryl Streep började göra ­intryck.

Om jag listar mina favoritfilmer genom tiderna så kom många under slutet av 1960- och början av 1970-­talet. ”Gudfadern 1 och 2”, ”Cabaret”, Fellinis ”Amarcord”. Men jag började också gå på Cinemateket i Stockholm 1973 och upptäcka en massa äldre guld.

Visst var det här en stark period. Men jag tror att ens bild av filmhistoriens viktigaste år har med åldern att göra. Är man kring 20 och blir extra biten av film så gör allt nytt och intressant som kommer extra starkt ­intryck.

Den som var ung 1939 möttes av Hollywood-klassiker som ”Trollkarlen från Oz”, ”Borta med vinden”, ”Diligensen”, ”Ninotchka” och franska ”Spelets regler”.

1994 kom ”Pulp fiction”, ”Lejonkungen”, ”Forrest Gump”, ”Den röda filmen”, ”Nyckeln till frihet” och ”Fyra bröllop och en begravning”. 2001 då? ”Sagan om ringen”, ”Amelie från Montmartre”, ”Moulin rouge”, ”A beautiful mind”, ”Shrek”, ”Oceans eleven”, ”The ­others”, ”Bridget Jones dagbok”,”The Royal Tenenbaums” ...

Men också mycket skräp. Då som nu.

Visst kan vi hitta sevärda filmer de senaste åren. Det kommer alltid nya filmberättare. Visst görs det mycket serietidningsfilmer nu, men de bästa som gjorts på 2000-talet är bättre än de som gjordes på säg 1980-talet. Färska ”Birdman” pratar om detta, i briljant bildmässight berättande.

Den animerade filmen hade ett par tunna årtionden när Disney svackade. De kom tillbaka med ”Den lilla ­sjöjungfrun” 1989. Med första långfilmen ”Toy story” 1995 inledde Pixar en glansperiod som håller i sig. Om några veckor kommer deras nästa mästerverk, ”Insidan ut”.

Dustin Hoffman har nog fel. Frågan är väl snarare varför han inte är med i bättre berättelser än veckans färdska dvd, ”The cobbler” mot Adam Sandler.

Att vara bra skådespelare är bara en del av jobbet. Det gäller att välja rätt sammanhang också. Oavsett ­vilka årtionden filmerna görs.

Följ ämnen i artikeln