Nu är kvinnor officiellt roligare än män i rutan

Karolina Fjellborg om ett år då kvinnorna kört om männen på tv

Det här är inte bara Amy Schumers år.

Det är också året då kvinnor officiellt har blivit roligare än män i amerikansk tv.

Var det någon som påstod att feminister inte har humor?

Låt mig presentera Amy Schumer. Om någon har lyckats missa henne efter ett år då hon har varit överallt.

Hennes sketchserie ”Inside Amy Schumer” hade en formidabel tredje säsong. Med höjdpunkter som ”Last fuckable day” (om Hollywoods ålderssexism), ”Football town nights” (ett enda långt, djärvt men finkalibrerat skämt om våldtäktskultur) och den stora triumfen ”12 angry men inside Amy Schumer” (en parodi på Sidney Lumets klassiska film, där tolv arga män med anrik patriarkal arrogans överlägger kring huruvida Schumer är snygg nog för tv ).

Hon har debuterat som filmstjärna i egenskrivna ”Trainwreck”, tagit emot en Emmy för bästa sketchserie, och varit gästvärd för ”Saturday night live” (i Kanal 9 på lördag).

Just nu är hon högaktuell med lysande HBO-specialen ”Amy Schumer: live at the Apollo”. Och så har hon säkrat en förmögenhet för sin kommande bok.

Att 2015 är Amy Schumers år är konstaterat och klart.
 

Men 2015 har även varit året då kvinnor överlag inte bara har kört ikapp, utan förbi, männen i den amerikanska tv-­humorn (talkshowscenen exkluderad).

Visst är humor fortfarande en mans­dominerad kultur – det sitter i väggarna i ståupplokaler, manusskrivarrum, talkshowstudior, filmmogulskontor och gemene mans vardagsrum och vädras inte ut i första taget. Men kartan har gradvis ritats om, av kvinnor som Tina Fey, Amy ­Poehler, Kristen Wiig, Sarah Silverman och Lena Dunham, som har tagit saker i egna händer som producenter och manus­författare och gjort en enorm skillnad vad gäller maktförhållanden, status och utbud av roller.

Nu behöver man bara titta på höstens Emmynomineringar på komedisidan för att se hur vindarna blåser.

Ingen kan säga att Jeffrey Tambor inte var fantastisk i ”Transparent” (även om den rollen inte var rolig i första hand), att Louis CK inte är ett snille, eller att Tony Hale inte är en fest i ”Veep”.

Men på den kvinnliga sidan var racen avsevärt hårdare. Där trängdes ”The ­comebacks” Lisa Kudrow och ”Parks and recreations” Amy Poehler med stekheta Schumer och ”Veeps” gigant Julia Louis-Dreyfus. ”Unbreakable Kimmy Schmidts” Jane Krakowski och ”Saturday night ­lives” Kate McKinnon med ”Veeps” Anna Chlumsky och ”Moms” Allison Janney.
 

På listan över de som inte fick plats: Ellie Kemper (”­Unbreakable Kimmy Schmidt”), Constance Wu (”Fresh off the ­boat”), Mindy Kaling (”The Mindy project”), Tracee Ellis Ross (”Black-ish”), Gina Rodriguez (”­Jane the virgin”), Lena Dunham (”Girls”) och Ilana Glazer och Abbi Jacobson (”Broad city”).

Och även om ”Orange is the new black” numera kategoriseras som drama, är serien tjyvtjock med komisk talang.

Det vore en utmaning att lista lika många värdiga namn på den manliga sidan.
 

Nu ser jag fram emot att få se ståuppkomikern Tig Notaros semiautobiografiska Amazon Studios-pilot ”One Missis­sippi”, och svenska ”Rachel och Jossan: utan filter” i TV3, av och med Rachel Mohlin och Josephine Bornebusch.

Nästa år hägrar ”Ghostbusters” med Kristen Wiig, Melissa McCarthy, Kate McKinnon och Leslie Jones.

Tåget har gått för mossiga, korkade diskussioner kring huruvida män är roligare än kvinnor.

Och det är en jävligt skön känsla att se det rulla iväg.