Så påverkas influencers av coronakrisen: ”Fruktansvärd smäll”

Experten: Jag tror att de ska vara jätteoroliga

Uppdaterad 2020-04-15 | Publicerad 2020-04-11

I coronavirusets spår rasar ekonomin för många influencers.

Nu larmar de om att så mycket som 99 procent av inkomsten kan försvinna i ett nafs.

– Oron att man inte får in samma pengar som man fick året innan ligger alltid där, säger Penny Parnevik.

Resumé har frågat fem olika influencers hur det ligger till med deras samarbeten. Där svarar alla utom en att de sett ett minskat antal kunder och därmed mindre pengar in.

En av dem som känner sig orolig är en influencer med cirka 20 000 följare som sysslar med livsstil och miljö.

– 99 procent av min inkomst försvann under 24 timmar, så ja. I corona-tider finns det inte så mycket plats kvar för klimatfrågan, men jag tycker ändå att jag och andra hållbarhetsinfluencers behövs i influencer-dimman. Men jag får kräla mig fram till någon annan inkomstkälla, där jag kan använda mina kanaler för att snacka klimat, säger personen till tidningen.

Penny Parnevik: ”Det är klart att det kommer se annorlunda ut”

Influencern Penny Parnevik, 23, påverkas också av krisen och tycker det är en tragedi. Hon försöker arbeta med långsiktiga samarbeten där man bygger upp bra relationer. Trots att det krisen inte har påverkat henne i en så stor grad ännu är hon ändå orolig.

– Den här branschen är aldrig någon garanti. Oron att man inte får in samma pengar som man fick året innan ligger alltid där, det är inget stadigt jobb. Men det är klart att det kommer se annorlunda ut, men jag vet inte på vilket sätt bara, säger hon.

Penny Parnevik.

Vilka typer av företag är det som hör av sig just nu?

– De som hör av sig nu är företag som inte drabbas av att vissa fabriker stänger. Jag tror att ”fast fashion”-företagen inte kan hålla ut så länge. Deras företag går ut på att folk måste köpa hela tiden, eller köpa mycket och alltid vilja ha något nytt. Bland annat har företag som säljer vitaminer för kvinnor hört av sig.

”Skulle det behövas rent ekonomiskt skulle jag lätt kunna göra det”

Om det börjar bli knapert har Penny börjat fundera på vilken bransch hon skulle kunna tänka sig att arbeta i i stället.

– Jag har alltid älskat att jobba i butik. Jag jobbade i butik hösten 2018. Då behövde jag inte göra det, utan gjorde det för att det var kul. Men skulle det behövas rent ekonomiskt skulle jag lätt kunna göra det igen.

Margaux Dietz: ”Anpassar mitt liv både privat och affärsmässigt”

Margaux Dietz, 29, har hundratusentals följare på Instagram och flera tusen på sin Youtubekanal.

”Jag påverkas precis som alla andra och anpassar mitt liv både privat och affärsmässigt. Jag känner en oro för mina gamla släktingar och det känns tufft att inte kunna besöka dem, har inte träffat dem sedan januari. Vi jobbar så mycket som möjligt hemifrån, tar våra möten per telefon och följer myndigheternas rekommendationer”, skriver hon i ett mejl till Aftonbladet.

Margaux planerar nu långsiktigt och strukturerar om många samarbeten som egentligen skulle bli av i vår eller sommar. Hon märker även vilka typer av företag som hör av sig.

”Allt som har med event, publik och andra arrangemang att göra, är ju de som tvingas dras tillbaka just nu. Däremot vill Nätapotek och livsmedelskedjor gärna synas nu”, skriver hon.

Hur rädd är du att detta ska påverka din ekonomi?

”Det finns alltid en oro men å andra sidan har jag alltid arbetat med ett mindset att ”efter en kris kommer en möjlighet”. Jag tror inte man skall lägga sig platt och vänta ut. Det är nu man skall våga satsa och hitta på nya projekt för att klara sig.”

Margaux Dietz.

Experten: ”Tror det kommer rasa helt för dem”

Paul Ronge, 68, är medierådgivare och krishanterare. Han tror att en tuff tid som väntar för influencerbranschen.

– Jag tror att de ska vara jätteoroliga. Man får hoppas att de har sparat en del pengar. Influencers är så kopplade till försäljning av produkter, vi köper massor av saker när vi är tillfreds med livet och när vi är trygga med att ha en försörjning, säger han.

Han menar ingen kommer lasta företag om de går i konkurs. Och vad gäller influencers tror han att de stora kommer klara sig bäst.

– Många vill ju fortfarande se vad de gör i sin vardag. Men de som ska betala för kalaset... De kommer dra öronen åt sig. Influencers är till för när det är fint väder, de är till för att företag ska kunna blåsa på och se till att det finns intäkter och kunder. Alla de här får en fruktansvärd smäll när människor inte konsumeras lika mycket.

Bör de lite mindre kända vara oroliga?

– Jag tror det kommer rasa helt för dem. De allra största som har förutsättningar. Men då måste de också vara smarta med vad det finns för företag man ska samarbeta med.