Milos Forman – en stor regissör som gått ur tiden

En enda av hans filmer hade räckt för att skriva in honom i historieböckerna

”Gökboet”.
Om Milos Forman bara gjort den filmen hade det räckt för att skriva in honom i filmhistorien. I Sverige blev det en av de största långkörarna.
Men Milos Forman gjorde mycket mer. Prisade storfilmer som ”Amadeus”, och hans tidiga mästerverk i Tjeckoslovakien betydde också mycket. Även för andra filmare som Lasse Hallström.

Milos Forman var redan en uppmärksammad filmare på 1960-talet med minnesvärda sevärdheter som ”Det brinner, min sköna” och ”En blondins kärleksaffärer". En regissör med mycket humor, en rolig rebell som lämnade hemlandet efter Sovjetunionens invasion 1968. Han bodde en tid i Sverige men flyttade till USA och blev senare amerikansk medborgare.

I USA gjorde han först ”Taking off” i samma anda som sina tjeckoslovakiska filmer. Det stora amerikanska genombrottet kom med ”Gökboet” 1975. I Sverige gick den i över tio år på bio, och togs ner först vintern 1987. Filmen vann också flera tunga Oscar, bland annat som bästa film och regi och Jack Nicholson fick Oscar för sin huvudroll.

Forman förvandlade musikalen ”Hair” till spelfilm 1979 och den storslagna romanen ”Ragtime” kom på biodukarna 1981. Men det var med ”Amadeus” 1984 som han gjorde ännu en klassiker. Teaterpjäsen om Mozart och hans samtida konkurrent Salieri blev en vacker film med scener tagna i en 1700-talsteater i Prag.

Gjorde många intressanta karaktärer

Jag läste nyss musikalveteranen Andrew Lloyd Webbers memoarer. Där berättar engelsmannen att Milos Forman ville att han skulle spela Wolfgang Amadeus Mozart i filmen. Lloyd Webber lyckades dock till sist säga nej till den envise regissören. Genom att "kräva” att han i så fall också skulle skriva musiken. När man ser filmen känns det rätt att det blev Tom Hulce som Mozart.

Milos Forman gav sig på en annan intressant riktig figur i ”Man on the moon”, som handlar om komikern Andy Kaufman. Jim Carrey spelar huvudrollen och nyligen kom en dokumentär från inspelningen. Där visar Carrey att han aldrig gick ur rollen under inspelningen, vilket uppenbarligen var mycket jobbigt för MIlos Forman och skådespelarkollegerna. Man kan se regissören sucka och kämpa under filmningen.

Ofta med en stor cigarr i handen.

Det var ett av hans kännetecken. Jag träffade honom under filmfestivalen i Berlin dit Forman kom med ”Larry Flynt - skandalernas man”. Ännu en spelfilm som byggde på verkliga personer och händelser. Milos Forman var en pratglad och charmig berättare med glimten i ögat.

Sista stora filmen blev med Stellan Skarsgård

Han sista stora spelfilm blev ”Goyas ghost” 2006 med Stellan Skarsgård i huvudrollen.

”Gökboet” och ”Amadeus” är storfilmerna som blev Milos Formans största biosuccéer. Men han var en viktig del av den tjeckoslovakiska nya vågen på 1960-talet. ”En blondins kärleksaffärer” och ”Det brinner, min sköna” gjorde starkt intryck på många, liksom Jiri Menzels ”Låt tågen gå”. Under en politisk upptining tog de unga filmarna chansen att göra vemodiga samhällsskildringar med humor.

Här i Sverige har bland annat regissörer som Lasse Hallström och Lasse Åberg pratade uppskattande om den vågen, liksom Roy Andersson med sin debut ”En kärlekshistoria”.

Milos Forman dök också upp som skådespelare i några filmer, bland annat i Mike Nichols ”I lust och nöd” med Jack Nicholson och Meryl Streep.
Men det är som en av de stora regissörerna vi kommer att minnas honom. Och se hans tidlösa filmer.