Comhems svar på kritiken: Väntat till sista minut

”Förstår att det är en komplex fråga”

Publicerad 2020-09-08

I dag gick Comhem från analogt till digitalt.

Skiftet har varit lyckat för de flesta – men många rasande kunder har hört av sig till Aftonbladet.

– Vi har informerat om det här under väldigt lång tid och många har varit förutseende, säger Comhems presstalesperson Fredrik Hallstan.

I dag har tv-leverantören Comhem gått över från analogt till att bli helt digitala. Övergången verkar inte helt problemfri enligt de många kunder som har hört av sig till Aftonbladet. ”Bilden pixlar och fryser”, skriver en, ”Utan fungerande tv, vad gör jag?”, skriver en annan.

Enligt presstalesperson Fredrik Hallstan har det varit högt tryck på kundservice i dag. Sedan informationen gick ut för en månad sedan har väntetiden i telefonkön i snitt legat på tio minuter.

– I dag ligger den i genomsnitt på ungefär en halvtimme. Vi märker i dag att det är många som har, tyvärr, väntat till sista minuten. Men vi jobbar så gott vi kan, säger han.

Bara den senaste månaden har Comhem hjälpt 250 000 kunder berättar han.

– Vi har informerat om det här under väldigt lång tid och väldigt många har varit förutseende nog att ändra sina inställningar eller skaffa box om man behöver det i tid.

Kritik från PRO

Den digitala övergången mitt under pandemin har kritiserats av Pensionärsföreningen PRO som tycker att det är ”olämpligt att det sker just nu”, enligt en intervju med SVT. De är även missnöjda med den installationsservice som finns att köpa för 399 kronor av två skäl.

– Många äldre behöver hjälp med detta, samtidigt som man inte vill släppa in yngre personer i hemmet mitt i en pandemi, säger Ola Nilsson, sakkunnig i konsumentpolitik på Pensionärernas riksförbund till SVT.

Ola Nilsson menar även att det är en kostnadsfråga.

– Man kanske inte har råd, eller så vet man inte hur man gör. Många av våra medlemmar är inte digitala och behöver hjälp, säger Ola Nilsson.

Fredrik Hallstan, Comhem.

”Tydliga riktlinjer”

Hallstan säger att Comhem har haft en dialog med PRO och berättar att företaget som gör hembesök följer strikta regler.

– Företaget har tydliga riktlinjer om vad som gäller vid deras hembesök med skyddsmask och tvätta händerna. Om man kan kan man ta hjälp av vänner och bekanta om man ser till att den person som är i riskgrupp befinner sig i ett annat rum. Vi förstår att det är en komplex fråga, säger Hallstan.

Han hänvisar även till Comhems kundservice som är gratis.

– Det finns kundsupport som man kan ringa för att få hjälp. Det är en kanal som många använder och som vi förstår fungerar i de allra flesta fallen.

Är du drabbad? Hör av
dig!

Följ ämnen i artikeln