Allt annat hade helt enkelt varit skandal

Håkan Steen: Helt i sin ordning att Håkan Hellström och Miriam Bryant blev Rockbjörnens kung och drottning

I juni skapade de historisk popmagi ihop på Ullevi.

Så det känns givetvis väldigt mycket i sin ordning att Håkan Hellström och Miriam Bryant även blev Rockbjörnens kung och drottning.

Efter de två monumentala fempluskonserterna på Ullevi i juni var det förstås rakt igenom självklart att Håkan Hellström plockade hem rockbjörnarna som årets manliga artist och årets konsert.

Allt annat hade helt enkelt varit skandal. Kvällarna den 4 och 5 juni i Göteborg slog inte bara publikrekord utan är dessutom redan två historiska monument i svensk popmusik.

Håkan var lysande redan på sin första Ullevi-spelning 2014 – som han givetvis också kammade hem rockbjörnar för – men den här gången visste han precis hur han skulle göra.

Jag citerar min egen recension av första Ullevi-showen:

”Det som Håkan Hellström iscensätter på Ullevi den här aftonen är något av det snyggaste, mest fullödiga och känslomässigt omtumlande som jag har sett en svensk artist genomföra framför publik.”

Redan innan hade Håkan rekord i antal rockbjörnar och nu kan han sitta hemma och mysa med hela 18 gyllenbruna statyetter. Lika häpnadsväckande som välförtjänt.

En av dem som verkligen hjälpte Håkan att hitta magin den kvällen var Miriam Bryant. Bara deras feelgoodromantiska show i showen ute i publikhavet under ”Det är så jag säger det” räcker i min bok nästan till rockbjörnen för årets kvinnliga liveartist. Men framför allt har ”Så mycket bättre”-stjärnan gjort en lång egen turné under våren och sommaren.

Mer diskutabelt är att hon får en björn för årets svenska låt när låten, ”Ett sista glas”, är en habil Sven-Bertil Taube-cover från ett underhållningsprogram i tv. Men så tyckte jag ju att ni, med möjligt undantag av Kents ”Egoist”, hade röstat fram fel låtar redan i nomineringsfasen.

Ytterligare några märkliga resultat måste kommenteras.

Jag förstår givetvis varför Frans får björn för ”årets genombrott” men hur tokpopulär han än blev med sin melodifestivalseger borde det rimligen krävas mer än en enda låt för att kunna prata om ett genombrott.

Och att ”årets hårdrock/metal” går till Takida ett år när Ghost har förnyat den hårda rocken, turnerat över världen med en lika hyllad som spektakulär liveshow och framför allt sopat hem en amerikansk Grammy är förstås helt uppåt väggarna.

Men jag anar att det, precis som med The Fooo Conspiracy i kategorin ”årets livegrupp”, handlar om att vissa band är bättre än andra på att mobilisera sina fans i den här sortens omröstningar.

Årets utländska låt är däremot: helt korrekt. För det är ju Adeles ”Hello”. En jättehit som både kritiker och fans i alla åldrar älskar, med den sortens omedelbara unika tidlöshet som riktigt stora låtar har.

Slutligen värmer det förstås att även Håkan Hellströms fans får en liten del av rockbjörnsglansen. Alla som var med på Ullevi vet hur mycket passionen och tårarna hos fansen längst fram betydde för att göra den helgen klassisk.