Succésiffror för ”OMG News”: ”Fantastiskt”

Uppdaterad 2018-01-26 | Publicerad 2018-01-04

Över 920 000 starter hade avsnitt 13 av årets ”OMG News”.

Det gör det till det femte mest sedda programmet i Sverige under 2017, sett till antal starter online.

– Nu är det bara full fart framåt, säger Jenny Ågren, programledare och producent för ”OMG News”.

Det är Dagens Media som med MMS siffror har sammanställt vilka sändningar som hade högst antal starter online under det föregående året.

Aftonbladets livesändning om terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm är överlägsen etta med nära 4,8 miljoner starter.

Men det enda program som har två placeringar på topp tio-listan är Aftonbladets ”OMG News”.

Avsnitt 13 hade 923 440 starter (5:e plats) och avsnitt 9 hade 461 823 starter (10:e plats). För Jenny Ågren, programledare och producent för programmet, kommer succésiffrorna inte som en blixt från klar himmel.

– Vi har ju sett siffrorna under hela hösten, och sett att det gått väldigt bra för många program. Så helt överraskad är jag inte. Men det är klart att den där siffran, nästan en miljon starter, är helt galen, säger hon.

”Haft tentaklerna ute”

Hon menar att det positiva resultatet är ett bevis på programmet går hem hos det svenska folket.

– Det känns såklart jätteroligt. Det visar ju att vi gör någonting som folk tycker är roligt att titta på.

Har ni gjort något annorlunda nu under den åttonde säsongen?

– Nej, vi har väl bara vässat och haft tentaklerna ute efter vad folk verkligen gillar att titta på tv i Sverige. Det är tacksamt att hitta små detaljer i de där stora programmen, till exempel ”Allt för Sverige” eller ”Vår tid är nu”. Det har vi nog gjort lite mer den här säsongen.

”Vi är som vi är”

Nu ser Jenny Ågren fram emot att göra säsong nio.

– Vi ska väl bara försöka fortsätta ge våra läsare och tittare roliga detaljer. Det är full fart framåt. Och alla vet att det här är ett program som man inte ska ta på så stort allvar. Vi får ta emot en del kritik för att vi är löjliga och tramsiga, men det är lite det som är vårt framgångsrecept.

Tar ni åt er av den kritiken då?

– Nej, vi är som vi är. Och det är Aftonbladet.

Följ ämnen i artikeln