Lottas Coop-reklam inget problem för SVT: ”Vore konstigt”

Publicerad 2017-12-04

Förra året fick Perrelli nobben – men Lotta klarar sig

Lotta Lundgren är en av årets julvärdar i SVT.

Under 2017 har hon varit ansiktet utåt i Coops reklamfilmer.

Det är ingen bromskloss för public service.

– Måste naturligtvis kunna försörja sig, säger SVT:s programdirektör Lena Glaser.

På måndagen presenterades årets julvärdar i SVT. Det blir ett par, i dubbel bemärkelse, då Lotta Lundgren, 46, och Erik Haag, 50, får axla de ärofyllda rollerna.

Under 2017 har Lotta Lundgren medverkat i livsmedelskedjan Coops reklam, där hon gjort ett 20-tal matlagningsfilmer om 30 sekunder.

SVT har karensregler för kommersiella uppdrag, alltså att en reklam till exempel inte får sändas för tätt inpå ett uppdrag för SVT.

I Lotta Lundgrens fall ser SVT:s programdirektör Lena Glaser inte att dessa åtaganden krockar med varandra.

– Våra profiler som inte jobbar hela året måste naturligtvis kunna försörja sig de delar av året som de inte är anlitade hos oss.

”Det vore väldigt konstigt”

Enligt Lena Glaser har man inga invändningar mot varken reklamuppdraget för Coop eller parets julshow.

– Vi är överens om att det slutar tillräckligt långt ifrån att de gör sina saker för oss.

Vidare säger hon att det är gränsdragningar som man hela tiden ser över noggrant.

– Det finns ju ingen möjlighet för oss, eller vi skulle inte ens vilja, förhindra medverkande att jobba i sina ordinarie yrken. Det vore väldigt konstigt.

Perrelli hindrades – av samma anledning

Tidigare har Charlotte Perrelli, 43, fått nobben av SVT eftersom hon gjort reklam med Comviq. Det var i februari förra året som hon var tänkt som programledare för Melodifestivalen.

Men efter Nöjesbladets avslöjanden om artistens reklamuppdrag blev hon petad. I stället fick hon agera gästartist.