Vad var bäst, sämst, snyggast och hårdast på årets Cannes-festival

Och vilken svensk var årets lyxlirare?

CANNES. Vad och vem var bäst? Sämst? Snyggast? Hårdast? Elakast? Mesta lyxliraren?

Nöjesbladets Jan-Olov Andersson sammanfattar tolv dagars filmfestival som närmar sig sitt slut. Under söndagskvällen delas Guldpalmen och alla andra tunga priser ut.

ÅRETS VINNARE

Borde bli Asghar Farhadis ”The salesman”. Enda filmen alla tycks vara eniga om är riktigt bra. Välspelad, lågmäld, tankeväckande. Fast mest underhållande var Paul Verhoevens skruvade ”Elle” med Isabelle Huppert i något av sitt livs roll.

ÅRETS BESVIKELSER

Xavier Dolan, Jean-Pierre och Luc Dardenne, Oliver Assayas, Sean Penn, Nicholas Winding Refn, Alain Guiraudie, Bruno Dumont och Nicole Garcia gjorde alla sämre filmer än väntat. Det är mer än en tredjedel av startfältet i kampen om Guldpalmen.

ÅRETS TREND

Alldeles för många filmer var över två timmar, ibland snudd på tre. Allra längst var rumänen Cristi Puius ”Sieranevada”, 2.53 timmar.

ÅRETS ELAKASTE

Variety-recensenten Guy Lodge på Twitter:

– Det är möjligt att Charlize Theron såg en första version av ”The last face” och efter det gjorde slut med Sean Penn. Jag hade gjort det.

ÅRETS MEST OVISSA

Vem vinner kvinnliga skådespelarpriset?

Haylie Squiers, Kim Tae-Ri, Sandra Hüller, Sasha Lane, Ruth Negga, Emma Suárez, Adriana Ugarte, Kristen Stewart, Adèle Haenel eller Taraneh Alidoosti skulle inte behöva skämmas över en vinst. Men jag tror Isabelle Huppert (”Elle”) eller Sonia Braga (”Aquarius”) vinner.

ÅRETS SOCIALISTISKA LYXLIRARE

Ruben Östlund. Som en av fem i Un Certain Regard-juryn, där hans ”Turist” vann andra pris för två år sedan, har han sett ett par filmer om dagen, bott på lyxhotell, bjudits på middagar och fester och haft egen limousin, även om avstånden sällan är mer än några hundra meter.

– Även socialister tycker om champagne, säger Ruben och skrattar.

ÅRETS SÄMSTA

Nicolas Winding Refns ”The neon demon”. Plågsamt långtråkigt, pretentiöst, fånigt och poänglöst om fotomodeller i Los Angeles. Sean Penns ”The last face” var inte mycket bättre.

ÅRETS HÅRDASTE

Iggy Pop. Både på filmduken i ”Gimme danger” och på presskonferensen, med coola svar. Normalt brukar vi uppmanas att stänga av mobilerna. Nu sa Iggy Pop:

– Skrik gärna frågorna, för jag hör dåligt.

ÅRETS GLADASTE

Svenska skådespelartrion Nanna Blondell, Bahar Pars och Aliette Opheim festade på Scandinavian Terrace och raggade partners till en film de själva skriver manus till – och förstås själva ska spela huvudrollerna.

ÅRETS TREVLIGASTE SUPERSTJÄRNA

Steven Spielberg. Tänk att efter över 40 år på topp, fortfarande verka tycka att det är roligt att möta filmjournalister och prata med dem.

ÅRETS SNYGGASTE

Mark Rylance. Har aldrig förstått mig på män som bär mössa, hatt eller keps, men Steven Spielbergs nya favoritskådespelare bär verkligen upp sina hattar med en enorm elegans.

– Det jag kallar Sinatra-hattan är min snyggaste, men efter Oscarsgalan bär jag alltid det jag kallar turhatten om jag är nominerad för något, säger han.

ÅRETS MEST SEXISTISKA

Russell Crowe. När en kvinnlig radiojournalist ställde en fråga på presskonferensen för ”The nice guys”, sa han:

– Med det utseendet, ska du inte göra radio.

ÅRETS MEST SEDDA

När branschtidningarna hade bilder på kändisar, så var det ingen som slog Mads Mikkelsen. Hur han, som jurymedlem, hann med att se alla tävlingsfilmer, så ofta som han syntes på stan, på middagar, på parties, undrar alla.

ÅRETS NAMN

India Hair. Fransk skådespelerska i tävlingsfilmen ”Rester vertical”. Googlar man hennes namn, får man bara upp sajter för hårförlängningar…

ÅRETS RÖDA MATTAN

Äntligen, efter 32 år, fick Aftonbladets Biogubbe gå på en röda mattan-visning. För övrigt festivalens allra sista, Asghar Faradi-filmen klockan 22.00 på lördagskvällen.