Suzanne Reuter köpte minnespiller – känner sig lurad

Berättar i ”Plånboken” i P1 om fällan

Uppdaterad 2021-03-11 | Publicerad 2021-03-10

Sedan Suzanne Reuter var sjuk i covid-19 har hennes minne försämrats.

Därför beställde hon minnespillret Neurolabs på prov – och nu är hon fast i en abonnemangsfälla.

– Att gå på det här med kosttillskott, det borde man ju fatta att det är trams. På något sätt i bakhuvudet förstår jag det, säger hon i ”Plånboken” i P1.

Suzanne Reuter.

Skådespelaren Suzanne Reuter, 68, berättar i konsumentprogrammet ”Plånboken” i P1 att hon gått rakt in i en abonnemangsfälla när hon beställde Neurolabs. Ett kosttillskott som ska hjälpa mot dåligt minne.

Sedan hon insjuknade i covid-19 för knappt ett år sedan har hennes minne blivit sämre. Något som exempelvis påverkar vårens trädgårdsplanering.

– Jag måste ha en karta och namn på det jag har satt ner, så att jag inte går och klipper ner helt fel grejer. För jag minns inte var jag har satt det. Förstår du, det är jättetråkigt, säger hon i programmet.

Hon upplever att det är närminnet som försämrats.

– Ord har jag svårt att hitta, jag hittar inte namnen, någonting har ju hänt mig.

”Det var riktat till mig”

Det var i januari som hon såg en annons utformad som en artikel om minnesforskning. Den handlade om ett kosttillskott som enligt norska företaget More Leads skulle hjälpa mot dåligt minne. Hon insåg att det var en annons, men beställde ändå ett provpaket.

Neurolabs.

– Det kändes som att det var riktat till mig. Jag brukar inte skicka efter kosttillskott eftersom jag är skeptisk till det.

Suzanne Reuter återger vad som stod på hemsidan vid köptillfället: ”14 dagars returrätt, leveransen direkt hem, ingen bidningstid”. Men hon missade det finstilta, precis som många andra kunder.

Har försökt avsluta abonnemanget

När hon provat pillren ett tag kände hon att hon ville stanna vid provpaketet. När hon senare läste företagets omdömen från arga kunder förstod hon att det skulle bli trubbel. Hon kontaktade den norska kundtjänsten.

– ”Detta är ett löpande abonnemang som tidigare nämnt. Dessvärre är det ingen returrätt”, svarade de, berättar Suzanne Reuter.

Suzanne Reuter.

Avskräckt att näthandla

I dag har de slutat svara henne och till Konsumentverket har över 30 anmälningar kommit in. Hon vet inte om hon kommer att ta ärendet vidare rättsligt, eller om hon ska betala fakturan och hoppas på att prenumerationen trots allt är avslutad. Hon har skickat tillbaka de tre paket som kommit i brevlådan.

– Jag kommer inte att beställa varor på nätet mer. Jag är rädd att göra fel, jag är rädd att inte se de här små orden som då var på norska här också.

Hon säger att det har varit bra att kunna handla på nätet under pandemin. Men det är ingenting hon kommer fortsätta med.

– Och sen att gå på det här med kosttillskott, det borde man ju fatta att det är trams. På något sätt i bakhuvudet förstår jag det, säger Suzanne Reuter till ”Plånboken”.