Skönhetsgiganten i julkalenderbråk med Roy Fares

Hotas av stämning: ”Rädd och ledsen” • Rituals svar

Publicerad 2021-10-26

Roy Fares.

Två månader till dopparedan – och julefriden är stelfrusen.

Aftonbladet kan avslöja att skönhetsgiganten Rituals hotar med rättsliga åtgärder om inte konditorn Roy Fares slutar sälja sin julkalender.

– Det är snart jul och istället för att sprida julglädje så hotar de med advokater och stämningar om vi inte slutar sälja julkalendern, säger Roy Fares.

Konditorn Roy Fares, 37, har alltid drömt om att få göra en julkalender fylld av sötsaker, säger han. I år kontaktade han därför en byrå som hjälpte honom att ta fram en kalender.

– Vi valde att göra små pepparkakshus, och jag ville skapa den här känslan av en julig pepparkaksby. Jag var jättestolt och tyckte att den var sjukt fin, säger Roy Fares.

Hotar med stämning

Roy Fares bageri Mr Cake hade nyligen börjat sälja kalendern när det plötsligt kom ett mejl från skönhetsföretaget Rituals.

– De ville att vi omedelbart skulle sluta sälja vår kalender och så har de hotat med att de ska stämma oss, säger Roy Fares.

Rituals menar nämligen att kalendern är för lik deras egna. Konditorn håller inte med.

– Vi finns inte ens i samma bransch, vi konkurrerar inte och framförallt har inte de patent på att göra en julkalender. Om deras julkalender är exklusiv, dyr och specialdesignad samt att de lagt ner mycket tid på detta så har även vi gjort det. Vi har i praktiken jobbat dygnet runt för att skapa denna julkalender. För min del är argumentet att det skulle finnas liknelser helt obefintligt. Vi har en helt annan design och ett annat uttryck.

– Det är fruktansvärt tråkigt. Man blir både ledsen och rädd, det är ett stort bolag som hotar att stämma en, säger han.

Roy Fares: ”Helt galet”

Han har nu anlitat jurister som utreder det hela. För honom och för hans företag skulle det innebära en förlust på 300 000–400 000 kronor om de inte får sälja julkalendrarna, säger han.

– För oss är det här otroligt viktigt, vi har lagt en budget på det här och det är en intäkt för oss. Ska de kräva att vi ska slänga dem? Det är helt galet. Det alternativet finns inte för mig. Då ger jag dem hellre till någon välgörenhetsorganisation gratis. Man kan inte slänga saker som redan har bakats och skapats och som vi har lagt ner arbete på. Det känns inte jättemodernt i dessa tider av många anledningar inte minst miljön.

Rituals: ”Har investerat mycket i den unika designen”

Rituals juridiska ombud Kim Braber på huvudkontoret i Amsterdam, Nederländerna, skriver i ett mejl till Aftonbladet:

”Vi blev kontaktade av många kunder angående den mycket snarlika designen på Mr Cakes adventskalender. Vi har investerat mycket i den unika designen och skyddet (registrerad EU-design) i vår Rituals adventskalender. Som ett företag, liksom många andra företag, tar Rituals skyddet av sin immateriella egendom på största allvar. Vi har därför kontaktat Mr Cake och diskuterar nu en rimlig, praktisk och vänskaplig lösning på det här.”

Christer Löfgren, Bergenstråhle & Partners,  jurist och expert inom immaterial- och marknadsrätt menar att det går att argumentera både för och emot att Mr Cakes kalender faller in under skyddsfånget, beroende på hur Rituals påstådda ensamrätt ser ut.

– Spontant är det svårt för dem att göra något åt Mr Cakes kalender, men det finns alternativ att titta närmare på utifrån vilken ensamrätt som Rituals hävdar. Själva idén att ha en 3d-kalender med hus och träd kan inte skyddas, utan det är formgivningen i det specifika fallet som kan skyddas, hur långt skyddet sträcker sig kring likheter går inte att säga generellt. En sak som kan påverka om Rituals kan hävda någon form av känneteckensrätt är om Rituals kalender är har sålts under en längre period och blivit inarbetad och känd, säger han.

”Bestört och upprörd”

Roy Fares säger att Rituals kräver att han genast slutar sälja kalendern online, och att han har till 30 november på sig att sluta sälja kalendern även i bageriet.

– Det är uppenbart att vi har väldigt olika uppfattningar om den uppkomna situationen, även om det nu skulle finnas liknelser till julkalendern så hade Rituals kunnat agera på ett helt annat sätt än vad de gjort, säger Roy Fares och fortsätter:

– Jag är mer bestört, upprörd, ledsen och besviken över Rituals hotfulla och aggressiva agerande. Det är snart jul och istället för att sprida julglädje så hotar de med advokater och stämningar om vi inte slutar sälja julkalendern. Tänk vad fantastiskt det hade varit om vi kunnat samarbeta, julen är till för att sprida kärlek, omtanke och glädje.

Följ ämnen i artikeln