Henrik Johnson lockar fram berättelsen i ”Sommar i P1”

Emma Gate/TT

Publicerad 2023-06-07

Henrik Johnsson, radio- och tv-profil, har producerat flest "Sommar i P1" genom tiderna.

Man kan tro att sommarvärdarna i P1:s populära radioprogram vet exakt vad de vill berätta, men ofta är det producenten Henrik Johnsson som drar berättelsen ur dem.

Den 8 juni avslöjas årets sommarvärdar. Radio- och tv-profilen Henrik Johnson har producerat närmare 90 sommarprogram. Han vet att det kan ta lång tid att definiera vad sommarvärden ska berätta. Veckor, ibland månader.

– Vi pratar och pratar, och så kan det vara något som flyter upp. Ett underliggande tema om förlåtelse, eller vem bestämmer över dina beslut, säger Henrik Johnsson till TT.

Ibland går det fort. Som när den alpina världsstjärnan Anja Pärson, som han kände sedan tidigare, upplevde pressen utifrån att komma ut med att hon levde med en kvinna. Hon ventilerade det med honom, varpå Johnson med sitt vaksamma ”Sommar”-öra sa:

– Ett sommarprat tror jag är ett bra forum, för där får man säga det man vill ha sagt och där får man tala till punkt. Och man behöver inte svara på något.

För Henrik Johnson är motgång det som lägger grunden för en bra berättelse.

Lista

”Sommar”-redaktionen har en ständig lista på ett 30-tal tänkbara sommarpratare. Några på listan har redan tillfrågats men tackat nej. Det betyder inte nej för alltid. Ett ja kan komma flera år senare. En del får förfrågan om att vara värd först på vårkanten.

Trots många producerade sommarprat ser Henrik Johnsson det unika i alla prat. Det är inte bara olika berättelser och musik. Greppen skiljer sig också. Det finns heller inte någon dramaturgisk mall, säger han.

– Jag tror att om man ska tvinga ner allas historier i samma form så kommer det att komma ut samma sak.

Henrik Johnson avfärdar kritik om att "Sommar" skulle bygga på ett koncept.

Avfärdar kritik

De senaste åren har det populära programmet dock fått en del kritik för att bygga på ett koncept med trauma, gråt, kamp och hur fantastiskt livet sedan blev. Men det tycker Johnson är slentriankritik.

– Det är ju ofta de dramatiska ögonblicken som har förändrat ditt liv, och ska du berätta om ditt liv måste du berätta om det som gjorde dig till den du är.

– Jag tycker att kritiken är lite halvslapp. Om man frågar dem som kritiserar vad de vill ha så säger fyra av fem att de vill ha något som utgår från det som har varit svårt i livet.

Han menar att framgång är ”en färdig berättelse”. Men en motgång, som tvingat dig att leva ett annat liv än du tänkt dig -- då har du något som lyssnaren inte känner till.

– Där du har en berättelse.