Tim Bergling-stiftelsen samarbetar med Bris

TT

Publicerad 2020-12-05

Tim "Avicii" Bergling. Arkivbild.

"For a better day". Det är titeln på ett nytt initiativ med syfte att främja barn och ungas psykiska hälsa och minska antalet självmord. Bakom kampanjen ligger Tim Bergling Foundation – den stiftelse som arbetar för att motverka självmord och psykisk ohälsa och som startades efter artisten Aviciis död 2018 – tillsammans med Bris, Mind och Suicide Zero.

Namnet på kampanjen är densamma som en av Aviciis låtar.

"Tims låt 'For a better day' tycker vi väl symboliserar tanken och avsikten med vår kampanj – barn och ungdomars önskemål och drömmar om en bra morgondag", säger Aviciis far Klas Bergling i ett pressmeddelande.

Kampanjen startar på Youtube vid midnatt natten till lördag och ligger kvar där i ett dygn. Under den tiden får unga möjligheten att direkt dela med sig av erfarenheter, tankar, idéer och förslag. En handlingsplan med alla svar kommer att presenteras för regeringen senare i vår. Kampanjen kommer även att ligga kvar permanent på hemsidan forabetterday.se till och med mars nästa år, där den som önskar kan skriva anonymt.