Jenny Strömstedts superklipp – en pandemitrend

Uppdaterad 2022-12-08 | Publicerad 2021-02-24

Jenny Strömstedt som vi är vana att se henne.

Kort, kortare, kortast.

I spåren av pandemin upplever frisörerna en boom av förändringsvilja hos sina kunder. Helst ska det vara korta frisyrer eller en permanent.

– När de korta frisyrerna kom på 60-talet så stod de för en ny tro på framtiden. Då var det Twiggy som visade vägen. Nu är det andra kändisar som påverkar oss, som tv-personligheter, berättar frisören Henrik Artdeson apropå Jenny Strömstedts nya superklipp.

Frisörer är en av de yrkeskategorier som drabbats hårt av pandemin. 43 procent av Sveriges befolkning har inte klippt sig under året med coronaviruset, enligt siffror från frisörbranschen. Men när kunderna väl klipper sig så gör många det kortast möjligt. Gärna superkort, som Jenny Strömstedt.

”Nä det är kanske dags att klippa av sig skiten. Det var visserligen 20 år sen sist men vem vill inte ha förnyelse”, skrev Jenny Strömstedt på Instagram intill en bild på en rejält synlig utväxt i benan. Några dagar senare dök hon upp i ”Nyhetsmorgon” i TV4 med en helt ny, supersnaggad, look.

– Jenny och jag har pratat om att klippa en kort frisyr i flera år nu. Hon hade kort hår för 20 år sedan och nu kände hon att hon ville ha något helt annorlunda, ”nu gör vi det bara!”. Så jag bara körde på. Under tiden kände vi båda att det här är helt rätt och det blev ju super, säger Jenny Strömstedts frisör sedan sex år tillbaka, Hillewi Gottfridsson på salongen Ellui i Stockholm.

Jenny Strömstedt visar upp klippet på Instagram.

En pandemieffekt

Och hon känner igen beskrivningen av att många hållit inne sitt frisörbesök senaste året.

– Speciellt de som är 70+. Jag har en kund som normalt har en page och nu var det långt nedanför axlarna. Det vi har gjort är att anpassa tiderna för den här åldersgruppen så att de kommer när det är lugnt i salongen, säger Hillewi Gottfridsson.

Frisören Henrik Artdeson har samma känsla av att superklippen med stora förändringar är en effekt av pandemikarantänen. Att det finns en vilja att förändra sig.

–Jag har märkt att många med lite längre hårlängder klipper sig rejält kort nu. Eller gör en permanent. ”Jag måste göra något nytt, jag vill vill förnya min look”, det är nog bland det vanligaste jag hör, säger Henrik Artdeson, art director på I am by Swedish hair care.

”Vill skicka positiva vibbar”

Att kändisar och tv-profiler klipper sig kort och gör stora förändringar inspirerar oss andra till att våga tänka nytt menar han.

– Det triggar igång förändringsvilja hos oss själva. Om man ska se det positivt, tror jag att man vill signalera att det går åt rätt håll, att man vill skicka positiva vibbar om att man mår bra. 

– Man måste hålla sig ifrån tjatet om att inte våga. Kort hår kan vara ett rejält lyft för hela ens jag, sammanfattar Henrik Artdeson på telefon från Göteborg.

Följ ämnen i artikeln